Radny Paweł Klonowski ma wątpliwości co do przejęcia przez gminę dworca PKS. Złożył interpelację w tej sprawie.
Plany współpracy PKS z PKP
Teren dworca PKS w Olsztynie należy do prywatnego właściciela – firmy Retail Provider. Plan zagospodarowania opierał się na współpracy spółki z PKP: Retail Provider w połączonych budynkach otworzyłby galerię handlową, a PKP wybudowałoby nowy dworzec. Trzeba jednak pamiętać również o stojącym na tym placu wieżowcu, którego część stanowi własność Polregio.
Strony jednak nie są w stanie się porozumieć, istnieje bardzo realna możliwość, że nowy budynek będzie stał w sąsiedztwie części starego, zniszczonego, z którego korzystali pasażerowie autobusów.
Miasto znalazło wyjście z sytuacji: mogłoby przejąć dworzec PKS. Takie rozwiązanie zastosowano na przykład w Kielcach. Jednak nie wszyscy pałają entuzjazmem do tego pomysłu.
Radny Paweł Klonowski ma wątpliwości
Paweł Klonowski, radny Koalicji Obywatelskiej, złożył interpelację w tej sprawie. Ma kilka wątpliwości.
– Pierwszą z nich może być zarzut stanowienia „szalupy ratunkowej” dla podmiotu prywatnego, którego rentowność i sens zamierzenia inwestycyjnego polegającego na budowie galerii handlowej stanęły pod znakiem zapytania, tak ze względów koniunktury rynkowej, jak i wątpliwych możliwości finansowych spółki, a także konfrontacyjnego sposobu prowadzenia przez firmę działalności, skutkującego konfliktem prawnym najpierw ze stroną społeczną, obecnie kolejarzami – powiedział cytowany przez „Gazetę Wyborczą” radny.
Obawia się również „możliwości przysporzenia firmie Retail Provider nieuprawnionego zysku, w szczególności wobec faktu nabycia przez nią udziałów sprywatyzowanego PKS Olsztyn wedle publicznie dostępnych informacji za kwotę około 12 milionów złotych, która jeśli w przypadku obecnego odkupu byłoby znacząco wyższa, to mogłaby budzić poważne wątpliwości w zakresie gospodarności rozporządzania majątkiem miasta.
Trzecia sprawa to wiarygodność Retail Provider. Radny Paweł Klonowski postrzega spółkę jako „od lat nierealizującą zapowiedzianego i wyczekiwanego przez mieszkańców zamierzenia inwestycyjnego, zmuszającą podróżnych do korzystania z dworca urągającego standardom XXI wieku”.
Radny nie chce połączenia dworca z galerią handlową
Radny Klonowski zastrzega, że pomysł przejęcia przez miasto dworca PKS mu się podoba, ale nie chce jego połączenia z galerią handlową.
– Zarówno lata stracone w naszym mieście, jak i nie do końca dobre przykłady z innych polskich miast pokazały, jak trudno pogodzić interes komercyjny z interesem mieszkańców, a także że projektowane w ten sposób obiekty dominowane są przez funkcje handlowe w sposób zupełnie nieproporcjonalny dla podstawowych funkcji pasażerskich oraz ze szkodą dla wygody i sprawności obsługi podróżnych – uważa.
źródło: Gazeta Wyborcza
A paszoł ty won sepleniący prawniczku? Skończyłeś swój booom w fiacik i wywiadach z tuzami miejscowego ryneczku politycznego. A fuuu