0
5.1 C
Olsztyn
sobota, 13 grudnia, 2025
reklama

Nowe serwisy na TKO: Sport | Nekrologi

Dworzec PKS zamknięty. Codziennie odjeżdżało z niego 300 autobusów

OlsztynDworzec PKS zamknięty. Codziennie odjeżdżało z niego 300 autobusów

W środę właściciel PKS ze względów bezpieczeństwa zamknął hol oraz plac manewrowy wraz ze stanowiskami autobusowymi. Stało się tak z uwagi na brak dostępu do wody, którą zakręciło PKP.

reklama

Napisał do nas jeden z przedsiębiorców, który na terenie dworca PKS od kilku lat prowadzi sklep spożywczy, ale dotyczy to też innych zatrudnionych tam osób. Po odcięciu wody przez PKP, dworzec PKS nie może funkcjonować i musiał zostać zamknięty.

Co łączy PKP i PKS?

Odpowiedź jest prosta: sąsiedztwo i woda.

reklama

PKP i PKS mieszczą się w jednym budynku, który kiedyś został podzielony. Wspólnie korzystają z wody – jednak przyłącze należy do PKP.

14 stycznia bieżącego roku PKP wypowiedziało PKS-owi umowę na dostarczanie wody, określając termin na koniec lutego, z uwagi na planowane wyburzenie starego budynku i postawienie w tym miejscu nowego. PKS zwrócił się do PKP z prośbą o przedłużenie terminu wypowiedzenia, jednak bez rezultatu. Twierdzi, że z informacji uzyskanych w Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji oraz u wykonawcy instalacji wynika, że wykonanie przyłącza oraz zapewnienie dostaw wody i odbioru ścieków możliwe będzie do końca czerwca 2022 roku, co oznacza zamknięcie dworca do lipca bieżącego roku.

Stanowisko PKP

Kolejarze są zaskoczeni zdziwieniem PKS.

Twierdzą, że o planach przebudowy dworca mówili od lat, więc uważają, że PKS miał dość czasu, aby wystąpić o warunki techniczne dla przyłącza wody, wykonanie projektu, przeprowadzenie prac budowlanych i podłączenie. Zauważają również, że zarządca i właściciel dworca autobusowego wspierał działania PKP, mające na celu jak najszybsze wyburzenie starego budynku.

Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP jest przekonany, że zarządca budynku dworca autobusowego miał pełną świadomość konieczności wybudowania nowego przyłącza w związku z planowaną przez PKP inwestycją. Przypomina także, że to zarządca budynku jest odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa i podpisanie umów na dostawę mediów. Obwinianie za zaistniałą sytuację PKP uważa za pozbawione podstaw.

PKS wskazuje winnych: PKP i wojewoda

Rafał Twarowski, prezes Retail Provider, mówi, że wykonanie przyłącza będzie możliwe do końca czerwca. Wystosował do marszałka, prezydenta, starosty, starosty olsztyńskiego i do radnych Olsztyna pismo w tej sprawie. Uważa, że wydając pozwolenie na rozbiórkę starego i budowę nowego dworca wojewoda złamał prawo.

Twarowski twierdzi, że przy wydawaniu decyzji wojewoda nie wziął pod uwagę potrzeb użytkowników sąsiednich działek, czyli zapewnienia ciągłości dostawy wody na cele bytowe i przeciwpożarowe oraz odbioru ścieków. W jego ocenie wojewoda powinien zobowiązać PKP do pokrycia kosztów zapewnienia ciągłości funkcjonowania sąsiednich obiektów.

Deweloper uważa, że decyzje administracyjne w tej sprawie były wydawane pospiesznie (pozwolenie na budowę dworca wraz z modernizacją stacji i linii kolejowej zostało wydane w ciągu 24 godzin od złożenia dokumentacji), a dokumentacja nie była w pełni uzupełniona.

Co na to wojewoda?

Rzecznik wojewody Krzysztof Guzek mówi, że urząd w ogóle nie rozważał kwestii dostępu do wodociągu dla budynku dworca autobusowego, ponieważ jego właściciel w trakcie prowadzonego postępowania nie zgłaszał żadnych zastrzeżeń w tym zakresie. Urząd nie posiadał wiedzy na temat sposobu dostarczania wody do dworca PKS, ponieważ wniosek tego nie dotyczył, a projekt zawierał wszystkie niezbędne ustalenia.

Krzysztof Guzek zauważa także, że to do właściciela dworca autobusowego należy obowiązek zapewnienia dostępu do niezbędnych do funkcjonowania mediów, bez konieczności korzystania z infrastruktury innych podmiotów. Dodaje też, że budynek PKS przez długi czas był nieczynny, a jego właściciel otrzymał pozwolenie na rozbiórkę.

Biorąc jednak pod uwagę wpływ rozbiórki dworca PKP na konstrukcję dworca PKS, wojewoda wezwał inwestora do zawarcia w projekcie odpowiednich rozwiązań konstrukcyjnych.

W związku ze złożonym odwołaniem dokumentacja została przekazana do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie.

Utrudnienia dla podróżnych

Z dworca PKS odjeżdżało codziennie około 300 autobusów. Jego zamknięcie wprowadziło duże utrudnienia dla podróżnych i niepewność dla pracujących dotychczas w tym miejscu przedsiębiorców.

PKP nie ma sobie nic do zarzucenia, PKS obwinia PKP i wojewodę, sprawa trafiła do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, a dworzec nie funkcjonuje.

Mieszkańcom pozostaje życzyć cierpliwości.

źródło: Gazeta Wyborcza

Przeczytaj także

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

reklama
Włącz powiadomienia e-mail
Wyślij maila o
5 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

Jak przygotować gabinet stomatologiczny do codziennej pracy? Niezbędne materiały i akcesoria

Właściwe przygotowanie gabinetu stomatologicznego gwarantuje bezpieczeństwo i efektywność pracy.

Horyzonty Przyszłości: Prognoza Dominacji Technologii i Filamentów w Świecie Druku 3D

Technologia druku 3D dynamicznie przekształca się w pełnoprawny sektor przemysłowy i konsumencki.

Czym są opakowania typu display?

Displaye łączą funkcję ochronną z prezentacyjną.

Metody testowania wytrzymałości i odporności ubrań roboczych

Profesjonalna odzież robocza przechodzi szereg testów, aby zapewnić bezpieczeństwo i trwałość.

Okulary przeciwsłoneczne w górach – jak chronić oczy na dużej wysokości?

Silne nasłonecznienie, odbicie promieni słonecznych od śniegu i zwiększone promieniowanie UV stwarzają ryzyko uszkodzeń oczu.

Indywidualny projekt domu – od pomysłu do realizacji

Indywidualny projekt domu to spersonalizowany proces tworzenia przestrzeni mieszkalnej, dopasowany do konkretnych potrzeb.

Sprawy rozwodowe a wywiad gospodarczy w biznesie

Wywiad gospodarczy pozwala uporządkować fakty, zweryfikować informacje i przygotować dowody

Świąteczne zakupy w Intermarché Olsztyn. Zabawki, dekoracje, słodycze i gotowe specjały na świąteczny stół

Przedświąteczne zakupy w jednym miejscu. Intermarché Olsztyn z ofertą świąteczną.

Najczęstsze błędy przy zabezpieczaniu ładunku i jak ich unikać?

Nieprawidłowe zabezpieczenie ładunku generuje straty finansowe i obniża zadowolenie klientów.

Pomysły na prezenty, które trafią w serce każdego pasjonata rolnictwa

Świat rolnictwa oferuje zaskakująco wiele praktycznych i inspirujących propozycji.
reklama
reklama