0
4.3 C
Olsztyn
poniedziałek, 15 grudnia, 2025
reklama

Nowe serwisy na TKO: Sport | Nekrologi

Dworzec PKS zamknięty. Codziennie odjeżdżało z niego 300 autobusów

OlsztynDworzec PKS zamknięty. Codziennie odjeżdżało z niego 300 autobusów

W środę właściciel PKS ze względów bezpieczeństwa zamknął hol oraz plac manewrowy wraz ze stanowiskami autobusowymi. Stało się tak z uwagi na brak dostępu do wody, którą zakręciło PKP.

reklama

Napisał do nas jeden z przedsiębiorców, który na terenie dworca PKS od kilku lat prowadzi sklep spożywczy, ale dotyczy to też innych zatrudnionych tam osób. Po odcięciu wody przez PKP, dworzec PKS nie może funkcjonować i musiał zostać zamknięty.

Co łączy PKP i PKS?

Odpowiedź jest prosta: sąsiedztwo i woda.

reklama

PKP i PKS mieszczą się w jednym budynku, który kiedyś został podzielony. Wspólnie korzystają z wody – jednak przyłącze należy do PKP.

14 stycznia bieżącego roku PKP wypowiedziało PKS-owi umowę na dostarczanie wody, określając termin na koniec lutego, z uwagi na planowane wyburzenie starego budynku i postawienie w tym miejscu nowego. PKS zwrócił się do PKP z prośbą o przedłużenie terminu wypowiedzenia, jednak bez rezultatu. Twierdzi, że z informacji uzyskanych w Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji oraz u wykonawcy instalacji wynika, że wykonanie przyłącza oraz zapewnienie dostaw wody i odbioru ścieków możliwe będzie do końca czerwca 2022 roku, co oznacza zamknięcie dworca do lipca bieżącego roku.

Stanowisko PKP

Kolejarze są zaskoczeni zdziwieniem PKS.

Twierdzą, że o planach przebudowy dworca mówili od lat, więc uważają, że PKS miał dość czasu, aby wystąpić o warunki techniczne dla przyłącza wody, wykonanie projektu, przeprowadzenie prac budowlanych i podłączenie. Zauważają również, że zarządca i właściciel dworca autobusowego wspierał działania PKP, mające na celu jak najszybsze wyburzenie starego budynku.

Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP jest przekonany, że zarządca budynku dworca autobusowego miał pełną świadomość konieczności wybudowania nowego przyłącza w związku z planowaną przez PKP inwestycją. Przypomina także, że to zarządca budynku jest odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa i podpisanie umów na dostawę mediów. Obwinianie za zaistniałą sytuację PKP uważa za pozbawione podstaw.

PKS wskazuje winnych: PKP i wojewoda

Rafał Twarowski, prezes Retail Provider, mówi, że wykonanie przyłącza będzie możliwe do końca czerwca. Wystosował do marszałka, prezydenta, starosty, starosty olsztyńskiego i do radnych Olsztyna pismo w tej sprawie. Uważa, że wydając pozwolenie na rozbiórkę starego i budowę nowego dworca wojewoda złamał prawo.

Twarowski twierdzi, że przy wydawaniu decyzji wojewoda nie wziął pod uwagę potrzeb użytkowników sąsiednich działek, czyli zapewnienia ciągłości dostawy wody na cele bytowe i przeciwpożarowe oraz odbioru ścieków. W jego ocenie wojewoda powinien zobowiązać PKP do pokrycia kosztów zapewnienia ciągłości funkcjonowania sąsiednich obiektów.

Deweloper uważa, że decyzje administracyjne w tej sprawie były wydawane pospiesznie (pozwolenie na budowę dworca wraz z modernizacją stacji i linii kolejowej zostało wydane w ciągu 24 godzin od złożenia dokumentacji), a dokumentacja nie była w pełni uzupełniona.

Co na to wojewoda?

Rzecznik wojewody Krzysztof Guzek mówi, że urząd w ogóle nie rozważał kwestii dostępu do wodociągu dla budynku dworca autobusowego, ponieważ jego właściciel w trakcie prowadzonego postępowania nie zgłaszał żadnych zastrzeżeń w tym zakresie. Urząd nie posiadał wiedzy na temat sposobu dostarczania wody do dworca PKS, ponieważ wniosek tego nie dotyczył, a projekt zawierał wszystkie niezbędne ustalenia.

Krzysztof Guzek zauważa także, że to do właściciela dworca autobusowego należy obowiązek zapewnienia dostępu do niezbędnych do funkcjonowania mediów, bez konieczności korzystania z infrastruktury innych podmiotów. Dodaje też, że budynek PKS przez długi czas był nieczynny, a jego właściciel otrzymał pozwolenie na rozbiórkę.

Biorąc jednak pod uwagę wpływ rozbiórki dworca PKP na konstrukcję dworca PKS, wojewoda wezwał inwestora do zawarcia w projekcie odpowiednich rozwiązań konstrukcyjnych.

W związku ze złożonym odwołaniem dokumentacja została przekazana do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie.

Utrudnienia dla podróżnych

Z dworca PKS odjeżdżało codziennie około 300 autobusów. Jego zamknięcie wprowadziło duże utrudnienia dla podróżnych i niepewność dla pracujących dotychczas w tym miejscu przedsiębiorców.

PKP nie ma sobie nic do zarzucenia, PKS obwinia PKP i wojewodę, sprawa trafiła do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, a dworzec nie funkcjonuje.

Mieszkańcom pozostaje życzyć cierpliwości.

źródło: Gazeta Wyborcza

Przeczytaj także

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

reklama
Włącz powiadomienia e-mail
Wyślij maila o
5 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

7 pomysłów na prezent pod choinkę dla niej

Kup coś, co wywoła uśmiech i zainspiruje.

Migracja do Shopify krok po kroku – o czym powinieneś wiedzieć?

Ważne jest zachowanie odpowiedniej kolejności działań.

Czy używany iPhone 15 Pro to rozsądny wybór dla wymagających użytkowników?

Zakup smartfona z najwyższej półki nie zawsze musi oznaczać sięganie po fabrycznie nowy egzemplarz.

Jaki prezent na święta przygotować własnoręcznie?

Dlaczego warto postawić na upominki bożonarodzeniowe zrobione samodzielnie.

Jak przygotować gabinet stomatologiczny do codziennej pracy? Niezbędne materiały i akcesoria

Właściwe przygotowanie gabinetu stomatologicznego gwarantuje bezpieczeństwo i efektywność pracy.

Horyzonty Przyszłości: Prognoza Dominacji Technologii i Filamentów w Świecie Druku 3D

Technologia druku 3D dynamicznie przekształca się w pełnoprawny sektor przemysłowy i konsumencki.

Czym są opakowania typu display?

Displaye łączą funkcję ochronną z prezentacyjną.

Metody testowania wytrzymałości i odporności ubrań roboczych

Profesjonalna odzież robocza przechodzi szereg testów, aby zapewnić bezpieczeństwo i trwałość.

Okulary przeciwsłoneczne w górach – jak chronić oczy na dużej wysokości?

Silne nasłonecznienie, odbicie promieni słonecznych od śniegu i zwiększone promieniowanie UV stwarzają ryzyko uszkodzeń oczu.
reklama
reklama