Podróżni od dłuższego czasu z niecierpliwością oczekują na otwarcie nowego dworca PKP w Olsztynie. Modernizacja głównego węzła transportowego miasta zapowiada nowy standard dla pasażerów. Co kryje się za kulisami tej budowy i jak przebiegają prace na jednej z najważniejszych stacji kolejowych Warmii i Mazur?
Co się dzieje na placu budowy?
Przedstawiciele Polskich Kolei Państwowych poinformowali, że budowa nowego dworca Olsztyn Główny wkracza w finalną fazę. Na placu budowy pracuje około 100 budowlańców, którzy zajmują się wykończeniem wnętrz na wszystkich kondygnacjach. W holu dworca finalizowany jest montaż podwieszanego sufitu, natomiast na zewnątrz zakończono już prace przy nowej wiacie rowerowej. Obecnie trwają również prace przy zagospodarowaniu terenu, w tym układanie kostki betonowej.
Kiedy otwarcie?
Choć początkowo planowano, że dworzec zostanie oddany do użytku w te wakacje, termin został przesunięty. Jak wyjaśnia Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP S.A., zakończenie prac budowlanych jest przewidziane na trzeci kwartał tego roku. Otwarcie obiektu dla pasażerów nastąpi jednak dopiero po przeprowadzeniu odbiorów technicznych i uzyskaniu wymaganych zgód administracyjnych, co planowane jest na czwarty kwartał 2024 roku.
Lokale kolejowych spółek
Nowy dworzec Olsztyn Główny nie tylko obsłuży pasażerów, ale także będzie siedzibą dla ważnych spółek związanych z koleją. Jak podaje kolejowyportal.pl w budynku swoje biura będą miały m.in. Straż Ochrony Kolei, WARS, PKP Polskie Linie Kolejowe, TK Telekom, PKP Intercity oraz Polregio. Dodatkowo, na przełomie sierpnia i września planowane jest rozstrzygnięcie przetargu na wynajem dwóch lokali gastronomiczno-handlowych oraz czterech pomieszczeń handlowo-usługowych. Podróżni będą mogli skorzystać także z przestrzeni z automatami z napojami i przekąskami oraz skrytkami bagażowymi.
Rosnące koszty budowy
Pierwotny koszt budowy nowego dworca Olsztyn Główny wynosił 70,97 mln zł brutto. Jednak z powodu konieczności przeprowadzenia dodatkowych robót i wprowadzenia zamiennych prac budowlanych, koszt inwestycji wzrósł do około 90 mln zł brutto. Jak wyjaśnia na kolejowyportal.pl Michał Stilger, wzrost ten był nieunikniony, ale wszystkie niezbędne prace są realizowane zgodnie z planem, by dworzec spełniał najwyższe standardy obsługi pasażerów.
Nowoczesna architektura inspirowana regionem
Nowy budynek dworca ma się wyróżniać nowoczesnym designem, który łączy w sobie funkcjonalność i odniesienia do regionalnych tradycji. Przeszklona fasada oraz dach inspirowany kształtem origami lub żaglem będą nawiązywać do unikalnego krajobrazu Warmii i Mazur. Na frontowej elewacji umieszczony zostanie zegar oraz neon „Dworzec Kolejowy”, a od strony peronów logo PKP i nazwa stacji. Budynek o wysokości 12 metrów będzie oferował przestrzeń na trzech poziomach: podziemnym, parterze oraz piętrze. W podziemiu będą kasy, toalety i strefa podróżnego, z kolei na parterze reprezentacyjny hol z poczekalnią.
Mimo opóźnień pasażerowie mogą liczyć na nowoczesny dworzec, który będzie dostosowany do ich potrzeb i zapewni komfortową obsługę podróżnych w Olsztynie.
źródło: kolejowyportal.pl