0
-0.8 C
Olsztyn
czwartek, 18 grudnia, 2025
reklama

Nowe serwisy na TKO: Sport | Nekrologi

Każdy może kupić wieżowiec w Olsztynie

OlsztynKażdy może kupić wieżowiec w Olsztynie

Włodarze Olsztyna chcą stworzyć w miejscu dworca zintegrowane centrum przesiadkowe. W tym celu zamierzają wymienić się na grunty ze spółką władającą terenem byłego dworca autobusowego, choć deweloper nic o tym jeszcze oficjalnie nie wie. Problem stanowi wieżowiec – kilkakrotnie wystawiany na sprzedaż nie znalazł nabywcy. Jego stan techniczny jest tragiczny, ewentualne koszty remontu dwukrotnie przekroczyłyby koszty wyburzenia.

reklama

W Olsztynie ma powstać zintegrowany węzeł przesiadkowy

O tym, że władze Olsztyna myślą o wymianie gruntów ze spółką, do której należy teren po dawnym dworcu PKS, pisaliśmy niedawno: Olsztyn chce zamienić się z PKS na grunty.

Miasto ma pomysł na zaaranżowanie tego terenu – chce dokończyć budowę zintegrowanego centrum przesiadkowego, korzystając z funduszy unijnych. Miałby tu powstać kompleks usługowo-handlowy z funkcją dworca autobusowego o nazwie Synergia. Projekt z pewnością służyłby mieszkańcom i podróżnym, jednak są dwa problemy.

reklama

Po pierwsze właściciel prywatnej spółki Retail Provider, do której należy teren dawnego dworca PKS, musiałby zgodzić się na proponowaną zamianę, a nie dostał jeszcze oficjalnej propozycji.

– Nie mam żadnych oficjalnych informacji na ten temat – powiedział „Gazecie Olsztyńskiej” prezes Retail Provider Rafał Twarowski.

Po drugie teren trzeba uporządkować, a tu na przeszkodzie stoi wieżowiec. To dawny biurowiec, dziś w fatalnym stanie technicznym, kilkakrotnie wystawiany na sprzedaż i wciąż nieznajdujący nabywcy.

– Będzie nowy obiekt, a obok nie może być coś, co będzie dalej odstraszać – powiedział cytowany przez „Gazetę Olsztyńską” prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.

Nie ma chętnych na wieżowiec obok dworca

Wieżowiec obok dworca PKP w Olsztynie ma dwóch właścicieli: spółki POLREGIO (90 procent udziałów) i Retail Provider (10 procent).

POLREGIO od 2017 roku, wtedy jeszcze jako Przewozy Regionalne, próbuje sprzedać nieszczęsny budynek. Wtedy firma chciała za niego 5 milionów złotych, gdy nie znalazł się chętny, przetarg unieważniono.

Dwa lata później ofertę złożyła spółka Retail Provider, nieoficjalnie mówiono o kwocie 3 milionów złotych, ale strony nie potwierdziły tej informacji. Ostatecznie nie doszło do porozumienia.

POLREGIO co jakiś czas ponawia ofertę sprzedaży (ostatnio za nieco ponad 4 miliony złotych), bezskutecznie. W przyszłym roku ma zostać rozpisany kolejny przetarg.

– My na pewno nie staniemy do przetargu – zapowiedział prezes Twarowski.

Co ważne, obecnie budynek jest wyłączony z użytkowania, w bardzo złym stanie technicznym, a Retail Provider walczy o natychmiastową rozbiórkę. Sprawa trafiła do WSA w Olsztynie, ponieważ wydania decyzji o rozbiórce odmówił nadzór budowlany.

Wieżowiec opłaca się wyburzyć

Problem rozwiązałoby przejęcie wieżowca przez miasto, trudno jednak liczyć na taki prezent ze strony kolejarzy. Ewentualnie ratusz mógłby pomyśleć o zamianie nieruchomości, jednak to pociąga za sobą dodatkowe koszty. Według ekspertyz na rozbiórkę budynku trzeba przeznaczyć około miliona złotych, co i tak stanowi połowę kosztów, które trzeba by było ponieść w przypadku remontu.

Przy tym nie można zapominać o Retail Provider, który ma już pozwolenie na wyburzenie biurowca i planował tu wybudować hotel.

Kolejarze realizują swoje inwestycje

Projekt powstania Synergii – kompleksu usługowo-handlowego z funkcją dworca autobusowego przy dworcu kolejowym zderzył się z rzeczywistością. Właściciele sąsiadujących gruntów nie mogą dojść do porozumienia.

Według dewelopera propozycja kolejarzy nie pozwoli na połączenie dworca kolejowego, autobusowego i Zatorza z Zintegrowanym Centrum Komunikacyjnym. POLREGIO realizuje własne inwestycje.

Trwają sprawy sądowe.

Retail Provider, zgodnie z wyrokiem NSA, jest stroną postępowania w sprawach związanych z inwestycjami kolejowymi w Olsztynie. Po otrzymaniu tego orzeczenia spółka zwróciła się do Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego z wnioskiem o uchylenie decyzji wojewody w sprawie pozwolenia na budowę, wydanej POLREGIO. Na odpowiedź nadal oczekuje.

NSA zdecydował także, że minister rozwoju i technologii musi ponownie zbadać skargę Retail Provider w kwestii lokalizacji inwestycji kolejowej, na którą decyzję wydał wojewoda. Minister ma czas do połowy stycznia przyszłego roku, a realizowana przez kolejarzy inwestycja jest już w bardzo zaawansowanym stadium.

Nowy dworzec PKP ma być gotowy w drugiej połowie 2023 roku, a prace związane z modernizacją torów, peronów i nowego przejścia podziemnego na Zatorze mają się zakończyć w 2024 roku.

źródło: Gazeta Olsztyńska

Przeczytaj także

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

reklama
Włącz powiadomienia e-mail
Wyślij maila o
8 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

Kursy maturalne z biologii i chemii w Olsztynie

Dlaczego warto korzystać z kursów maturalnych?

Jak wspierać organizm przy intensywnym treningu?

Odpowiednio dobrane preparaty mogą stanowić praktyczne wsparcie codziennego stylu życia.

Bransoletki męskie – jak je nosić i z czym łączyć?

Coraz więcej panów sięga po dodatki, które podkreślają ich styl i charakter.

7 pomysłów na prezent pod choinkę dla niej

Kup coś, co wywoła uśmiech i zainspiruje.

Migracja do Shopify krok po kroku – o czym powinieneś wiedzieć?

Ważne jest zachowanie odpowiedniej kolejności działań.

Czy używany iPhone 15 Pro to rozsądny wybór dla wymagających użytkowników?

Zakup smartfona z najwyższej półki nie zawsze musi oznaczać sięganie po fabrycznie nowy egzemplarz.

Jaki prezent na święta przygotować własnoręcznie?

Dlaczego warto postawić na upominki bożonarodzeniowe zrobione samodzielnie.

Jak przygotować gabinet stomatologiczny do codziennej pracy? Niezbędne materiały i akcesoria

Właściwe przygotowanie gabinetu stomatologicznego gwarantuje bezpieczeństwo i efektywność pracy.
reklama
reklama