1 C
Olsztyn
czwartek, 21 listopada, 2024
reklama

Każdy może kupić wieżowiec w Olsztynie

OlsztynKażdy może kupić wieżowiec w Olsztynie

Włodarze Olsztyna chcą stworzyć w miejscu dworca zintegrowane centrum przesiadkowe. W tym celu zamierzają wymienić się na grunty ze spółką władającą terenem byłego dworca autobusowego, choć deweloper nic o tym jeszcze oficjalnie nie wie. Problem stanowi wieżowiec – kilkakrotnie wystawiany na sprzedaż nie znalazł nabywcy. Jego stan techniczny jest tragiczny, ewentualne koszty remontu dwukrotnie przekroczyłyby koszty wyburzenia.

W Olsztynie ma powstać zintegrowany węzeł przesiadkowy

O tym, że władze Olsztyna myślą o wymianie gruntów ze spółką, do której należy teren po dawnym dworcu PKS, pisaliśmy niedawno: Olsztyn chce zamienić się z PKS na grunty.

Miasto ma pomysł na zaaranżowanie tego terenu – chce dokończyć budowę zintegrowanego centrum przesiadkowego, korzystając z funduszy unijnych. Miałby tu powstać kompleks usługowo-handlowy z funkcją dworca autobusowego o nazwie Synergia. Projekt z pewnością służyłby mieszkańcom i podróżnym, jednak są dwa problemy.

Po pierwsze właściciel prywatnej spółki Retail Provider, do której należy teren dawnego dworca PKS, musiałby zgodzić się na proponowaną zamianę, a nie dostał jeszcze oficjalnej propozycji.

– Nie mam żadnych oficjalnych informacji na ten temat – powiedział „Gazecie Olsztyńskiej” prezes Retail Provider Rafał Twarowski.

Po drugie teren trzeba uporządkować, a tu na przeszkodzie stoi wieżowiec. To dawny biurowiec, dziś w fatalnym stanie technicznym, kilkakrotnie wystawiany na sprzedaż i wciąż nieznajdujący nabywcy.

– Będzie nowy obiekt, a obok nie może być coś, co będzie dalej odstraszać – powiedział cytowany przez „Gazetę Olsztyńską” prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.

Nie ma chętnych na wieżowiec obok dworca

Wieżowiec obok dworca PKP w Olsztynie ma dwóch właścicieli: spółki POLREGIO (90 procent udziałów) i Retail Provider (10 procent).

POLREGIO od 2017 roku, wtedy jeszcze jako Przewozy Regionalne, próbuje sprzedać nieszczęsny budynek. Wtedy firma chciała za niego 5 milionów złotych, gdy nie znalazł się chętny, przetarg unieważniono.

Dwa lata później ofertę złożyła spółka Retail Provider, nieoficjalnie mówiono o kwocie 3 milionów złotych, ale strony nie potwierdziły tej informacji. Ostatecznie nie doszło do porozumienia.

POLREGIO co jakiś czas ponawia ofertę sprzedaży (ostatnio za nieco ponad 4 miliony złotych), bezskutecznie. W przyszłym roku ma zostać rozpisany kolejny przetarg.

– My na pewno nie staniemy do przetargu – zapowiedział prezes Twarowski.

Co ważne, obecnie budynek jest wyłączony z użytkowania, w bardzo złym stanie technicznym, a Retail Provider walczy o natychmiastową rozbiórkę. Sprawa trafiła do WSA w Olsztynie, ponieważ wydania decyzji o rozbiórce odmówił nadzór budowlany.

Wieżowiec opłaca się wyburzyć

Problem rozwiązałoby przejęcie wieżowca przez miasto, trudno jednak liczyć na taki prezent ze strony kolejarzy. Ewentualnie ratusz mógłby pomyśleć o zamianie nieruchomości, jednak to pociąga za sobą dodatkowe koszty. Według ekspertyz na rozbiórkę budynku trzeba przeznaczyć około miliona złotych, co i tak stanowi połowę kosztów, które trzeba by było ponieść w przypadku remontu.

Przy tym nie można zapominać o Retail Provider, który ma już pozwolenie na wyburzenie biurowca i planował tu wybudować hotel.

Kolejarze realizują swoje inwestycje

Projekt powstania Synergii – kompleksu usługowo-handlowego z funkcją dworca autobusowego przy dworcu kolejowym zderzył się z rzeczywistością. Właściciele sąsiadujących gruntów nie mogą dojść do porozumienia.

Według dewelopera propozycja kolejarzy nie pozwoli na połączenie dworca kolejowego, autobusowego i Zatorza z Zintegrowanym Centrum Komunikacyjnym. POLREGIO realizuje własne inwestycje.

Trwają sprawy sądowe.

Retail Provider, zgodnie z wyrokiem NSA, jest stroną postępowania w sprawach związanych z inwestycjami kolejowymi w Olsztynie. Po otrzymaniu tego orzeczenia spółka zwróciła się do Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego z wnioskiem o uchylenie decyzji wojewody w sprawie pozwolenia na budowę, wydanej POLREGIO. Na odpowiedź nadal oczekuje.

NSA zdecydował także, że minister rozwoju i technologii musi ponownie zbadać skargę Retail Provider w kwestii lokalizacji inwestycji kolejowej, na którą decyzję wydał wojewoda. Minister ma czas do połowy stycznia przyszłego roku, a realizowana przez kolejarzy inwestycja jest już w bardzo zaawansowanym stadium.

Nowy dworzec PKP ma być gotowy w drugiej połowie 2023 roku, a prace związane z modernizacją torów, peronów i nowego przejścia podziemnego na Zatorze mają się zakończyć w 2024 roku.

źródło: Gazeta Olsztyńska

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

8 KOMENTARZY

8 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
sssss
26 grudnia 2022 19:15

ten caly prezesik jest smieszny powinno go do sadu sie podac za blokowanie inwestycji itd

babcia
27 grudnia 2022 20:42

Z tym terenem dworca autobusowego to musi być jakiś szwindel. Bo kto normalny pozbywałby się tak dobrego miejsca za przysłowiową złotówkę?

Polecane