Włodarze Olsztyna chcą stworzyć w miejscu dworca zintegrowane centrum przesiadkowe. W tym celu zamierzają wymienić się na grunty ze spółką władającą terenem byłego dworca autobusowego, choć deweloper nic o tym jeszcze oficjalnie nie wie. Problem stanowi wieżowiec – kilkakrotnie wystawiany na sprzedaż nie znalazł nabywcy. Jego stan techniczny jest tragiczny, ewentualne koszty remontu dwukrotnie przekroczyłyby koszty wyburzenia.
W Olsztynie ma powstać zintegrowany węzeł przesiadkowy
O tym, że władze Olsztyna myślą o wymianie gruntów ze spółką, do której należy teren po dawnym dworcu PKS, pisaliśmy niedawno: Olsztyn chce zamienić się z PKS na grunty.
Miasto ma pomysł na zaaranżowanie tego terenu – chce dokończyć budowę zintegrowanego centrum przesiadkowego, korzystając z funduszy unijnych. Miałby tu powstać kompleks usługowo-handlowy z funkcją dworca autobusowego o nazwie Synergia. Projekt z pewnością służyłby mieszkańcom i podróżnym, jednak są dwa problemy.
Po pierwsze właściciel prywatnej spółki Retail Provider, do której należy teren dawnego dworca PKS, musiałby zgodzić się na proponowaną zamianę, a nie dostał jeszcze oficjalnej propozycji.
– Nie mam żadnych oficjalnych informacji na ten temat – powiedział „Gazecie Olsztyńskiej” prezes Retail Provider Rafał Twarowski.
Po drugie teren trzeba uporządkować, a tu na przeszkodzie stoi wieżowiec. To dawny biurowiec, dziś w fatalnym stanie technicznym, kilkakrotnie wystawiany na sprzedaż i wciąż nieznajdujący nabywcy.
– Będzie nowy obiekt, a obok nie może być coś, co będzie dalej odstraszać – powiedział cytowany przez „Gazetę Olsztyńską” prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.
Nie ma chętnych na wieżowiec obok dworca
Wieżowiec obok dworca PKP w Olsztynie ma dwóch właścicieli: spółki POLREGIO (90 procent udziałów) i Retail Provider (10 procent).
POLREGIO od 2017 roku, wtedy jeszcze jako Przewozy Regionalne, próbuje sprzedać nieszczęsny budynek. Wtedy firma chciała za niego 5 milionów złotych, gdy nie znalazł się chętny, przetarg unieważniono.
Dwa lata później ofertę złożyła spółka Retail Provider, nieoficjalnie mówiono o kwocie 3 milionów złotych, ale strony nie potwierdziły tej informacji. Ostatecznie nie doszło do porozumienia.
POLREGIO co jakiś czas ponawia ofertę sprzedaży (ostatnio za nieco ponad 4 miliony złotych), bezskutecznie. W przyszłym roku ma zostać rozpisany kolejny przetarg.
– My na pewno nie staniemy do przetargu – zapowiedział prezes Twarowski.
Co ważne, obecnie budynek jest wyłączony z użytkowania, w bardzo złym stanie technicznym, a Retail Provider walczy o natychmiastową rozbiórkę. Sprawa trafiła do WSA w Olsztynie, ponieważ wydania decyzji o rozbiórce odmówił nadzór budowlany.
Wieżowiec opłaca się wyburzyć
Problem rozwiązałoby przejęcie wieżowca przez miasto, trudno jednak liczyć na taki prezent ze strony kolejarzy. Ewentualnie ratusz mógłby pomyśleć o zamianie nieruchomości, jednak to pociąga za sobą dodatkowe koszty. Według ekspertyz na rozbiórkę budynku trzeba przeznaczyć około miliona złotych, co i tak stanowi połowę kosztów, które trzeba by było ponieść w przypadku remontu.
Przy tym nie można zapominać o Retail Provider, który ma już pozwolenie na wyburzenie biurowca i planował tu wybudować hotel.
Kolejarze realizują swoje inwestycje
Projekt powstania Synergii – kompleksu usługowo-handlowego z funkcją dworca autobusowego przy dworcu kolejowym zderzył się z rzeczywistością. Właściciele sąsiadujących gruntów nie mogą dojść do porozumienia.
Według dewelopera propozycja kolejarzy nie pozwoli na połączenie dworca kolejowego, autobusowego i Zatorza z Zintegrowanym Centrum Komunikacyjnym. POLREGIO realizuje własne inwestycje.
Trwają sprawy sądowe.
Retail Provider, zgodnie z wyrokiem NSA, jest stroną postępowania w sprawach związanych z inwestycjami kolejowymi w Olsztynie. Po otrzymaniu tego orzeczenia spółka zwróciła się do Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego z wnioskiem o uchylenie decyzji wojewody w sprawie pozwolenia na budowę, wydanej POLREGIO. Na odpowiedź nadal oczekuje.
NSA zdecydował także, że minister rozwoju i technologii musi ponownie zbadać skargę Retail Provider w kwestii lokalizacji inwestycji kolejowej, na którą decyzję wydał wojewoda. Minister ma czas do połowy stycznia przyszłego roku, a realizowana przez kolejarzy inwestycja jest już w bardzo zaawansowanym stadium.
Nowy dworzec PKP ma być gotowy w drugiej połowie 2023 roku, a prace związane z modernizacją torów, peronów i nowego przejścia podziemnego na Zatorze mają się zakończyć w 2024 roku.
źródło: Gazeta Olsztyńska
ten caly prezesik jest smieszny powinno go do sadu sie podac za blokowanie inwestycji itd
Z tym terenem dworca autobusowego to musi być jakiś szwindel. Bo kto normalny pozbywałby się tak dobrego miejsca za przysłowiową złotówkę?