W odpowiedzi na potrzeby mieszkańców Olsztyna i dzielnicy Zatorze, Polskie Koleje Państwowe PLK zapowiedziały budowę chodnika prowadzącego do nowo projektowanego tunelu łączącego Zatorze z dworcem Olsztyn Główny. Mimo wcześniejszych dyskusji na temat potencjalnej budowy parkingu PKP PLK wykluczyły taką możliwość, skupiając się na ułatwieniu dostępu pieszym i rowerzystom.
Porozumienie między miastem a kolejarzami
Dzięki współpracy Urzędu Miasta Olsztyna z PKP PLK dojdzie do realizacji budowy chodnika od wyjścia z windy aż do ul. Zientary-Malewskiej. Ma to na celu poprawę bezpieczeństwa i komfortu wszystkich osób korzystających z przejścia podziemnego, zapewniając im bezpośredni dostęp do infrastruktury miejskiej. Zamiast parkingu PKP PLK zdecydowały o realizacji wiaty rowerowej na 20 miejsc.
Postępy w budowie tunelu
Budowa tunelu pod torami na stacji Olsztyn Główny przebiega zgodnie z harmonogramem. Wszystkie segmenty przejścia są już połączone, a prace wykończeniowe, w tym montaż schodów ruchomych i wind, są na ukończeniu. Dzięki temu mieszkańcy Zatorza zyskają bezpieczne i nowoczesne przejście podziemne, które znacząco ułatwi dostęp do głównego dworca kolejowego w Olsztynie.
Modernizacja stacji Olsztyn Główny
Równolegle z pracami przy tunelu, PKP PLK kontynuują modernizację stacji Olsztyn Główny, która obejmuje m.in. budowę nowych peronów oraz układu torowego. Całość inwestycji, której koszt wynosi około 442 mln zł netto, ma zostać zakończona w maju tego roku.
W ramach modernizacji stacji Olsztyn Główny, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły budowę i udostępniły do użytku nowe perony nr 3 i 4. Prace nad rozbudową peronów nr 1 i 2 oraz modernizacją układu torowego są na zaawansowanym etapie, z ponad 26 km z 28 km planowanych torów już ukończonych oraz 112 z 116 rozjazdów gotowych. Dodatkowo, prace przy budowie nastawni, która będzie zarządzać ruchem pociągów, również postępują: ocieplenie budynku i elewacja już zakończone, a montaż instalacji i tynkowanie w trakcie realizacji. Oddanie nastawni do użytku planowane jest na kwiecień bieżącego roku.
Planuje się, że prace związane z przebudową stacji Olsztyn Główny, zostaną ukończone w maju.
źródło: Gazeta Wyborcza
W 1965 r. zamieszkaliśmy na Zatorzu i już wtedy mówiono o budowie przejścia nad czy pod torami. Mam nadzieję że po 59 latach będę miał okazję przespacerować się tym przejściem chociaż już od wielu lat nie jestem mieszkańcem Zatorza.
Będę peronkowym w tym tunelu lody i anal