Prace budowlane przy nowym dworcu Olsztyn Główny przebiegają z trudnościami. Projekt, który miał być symbolem szybkości i efektywności, napotyka kolejne wyzwania.
Azbest i infrastruktura wodna wydłużają budowę
Pierwszym znaczącym problemem, z jakim musieli się zmierzyć wykonawcy, było odkrycie azbestu w trakcie robót rozbiórkowych. Ta nieprzewidziana przeszkoda wymusiła zmianę harmonogramu prac i zwolnienie tempa budowy. Kolejne wyzwanie pojawiło się, gdy okazało się, że konieczne jest wykonanie dodatkowych elementów infrastruktury, takich jak system odprowadzania wód opadowych, w tym budowa dodatkowego zbiornika retencyjnego i drenażu.
Początkowo zakładano, że dworzec zostanie oddany do użytku w lipcu 2023 roku. Jednakże, z powodu napotkanych trudności, termin ten przesunięto na początek 2024 roku, a następnie na lato tego samego roku. Opóźnienia te nie są jedynym problemem – znacząco wzrosły również koszty realizacji projektu. Z pierwotnych 71 milionów złotych, budowa dworca ma teraz kosztować 87 milionów złotych brutto. To wzrost o 16 milionów złotych, który pokazuje skalę wyzwań, z jakimi muszą mierzyć się zarówno wykonawcy, jak i finansująca inwestycję PKP.
Jednakże już na etapie prezentacji projektu pojawiały się głosy krytyczne, zwłaszcza w kontekście planowanej pochylni przed dworcem, która mogła stać się “lejkiem” dla wód deszczowych. Obecne modyfikacje projektu i wynikające z nich dodatkowe koszty są odpowiedzią na te wcześniejsze uwagi.
Postępy na budowie dworca
Prace na budowie nowego dworca Olsztyn Główny, pomimo opóźnień, postępują. Zakończono już prace przy dachu, na którym montowane są podkonstrukcje pod panele fotowoltaiczne. Trwają również prace wykończeniowe elewacji oraz wewnątrz budynku, obejmujące tynkowanie i układanie posadzek cementowych oraz anhydrytowych. Montaż witryn jest na zaawansowanym etapie, z elementami zamontowanymi na różnych poziomach, a szklenie witryn rozpoczęto na najniższym poziomie. Planowane są również prace przy montażu wind, ścianek działowych oraz schodów ruchomych, co ma zapewnić wysoki standard użytkowania i dostępność obiektu dla wszystkich podróżnych.
Nowy dworzec ma stać się nowoczesnym centrum komunikacyjnym i wizytówką Olsztyna.
źródło: Gazeta Wyborcza
Wizytówkę widać z tyłu , ten szpetny moloch.
Czy poziom artykułów na tym portalu to dno i cztery metry mułu? Czy osoby przeklejający artykuły wąchają klej przed przystąpieniem do pracy? Czy wprowadzanie wiadomości w taki sposób to sianie zamętu?