6 C
Olsztyn
poniedziałek, 26 września, 2022
reklama

Historyczny moment. Rozpoczęła się przebudowa stacji Olsztyn Główny

OlsztynHistoryczny moment. Rozpoczęła się przebudowa stacji Olsztyn Główny
Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

PKP Polskie Linie Kolejowe przystąpiły do rozbiórki pierwszego peronu na stacji Olsztyn Główny. Roboty prowadzone są też na torach i sieci trakcyjnej. Inwestycja za ok. 400 mln zł ma zapewnić sprawne podróże w stolicy Warmii i Mazur- podała spółka.

reklama

Jak poinformowały PKP PLK we wtorek w komunikacie, stacja będzie pozbawiona barier architektonicznych. Zakres prac wymaga wprowadzenia od kwietnia zmian w komunikacji pociągami do Elbląga. Przy utrzymanym ruchu pociągów prowadzone są intensywne prace na stacji Olsztyn Główny. Na budowie pracuje kilkadziesiąt specjalistycznych maszyn. W pracach uczestniczy około 130 pracowników wykonawcy.

Demontowane są stare tory, podkłady, elementy sieci trakcyjnej. Pracownicy rozbierają peron nr 4. Od 14 kwietnia rozpoczną się prace na torach w okolicy wiaduktu drogowego na ul. Limanowskiego. Zamontowane będą rozjazdy, które m.in. zapewnią lepszą obsługę nowego przystanku Olsztyn Śródmieście.

Podpisano kontrakt programowy. Do naszego regionu trafi ok. 1,8 mld euro
reklama

W związku z inwestycją wprowadzone zostaną zmiany w komunikacji z Olsztyna Głównego w stronę Olsztyna Gutkowa i do Elbląga. Prace zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy i ustalone z przewoźnikami.

Od 14 kwietnia pociągi dalekobieżne PKP Intercity łączące Olsztyn z Trójmiastem pojadą trasą zmienioną przez Ostródę i Iławę. Na dotychczasowej trasie przez Morąg, Elbląg i Malbork wprowadzona będzie autobusowa komunikacja zastępcza. Pociągi regionalne PolRegio do Elbląga i Malborka będą rozpoczynały i kończyły bieg na przystanku Olsztyn Likusy. Na odcinku Olsztyn Likusy – Olsztyn Główny podróżnych przewiozą autobusy.

reklama

Jak wskazała spółka PKP PLK, dzięki modernizacji stacji Olsztyn Główny osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się zyskają lepszy dostęp do peronów. Ułatwieniem będą też windy oraz schody ruchome. Dobrą orientację na stacji dla osób niewidzących lub słabowidzących zapewnią ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Antypoślizgowa nawierzchnia i funkcjonalne oświetlenie zapewnią bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku.

Stary budynek olsztyńskiego Dworca Głównego już nie istnieje

Zabytkowe wiaty zostaną poddane renowacji, z zachowaniem ich historycznego charakteru.

Inwestycja przewiduje również dodatkowy dostęp na perony od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej. PLK wybudują nowe przejście podziemne o długości 140 metrów – o 100 metrów dłuższe niż obecne.

Prace przewidują wymianę ok. 30 km torów, 116 rozjazdów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Docelowo o bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zadba lokalne centrum sterowania w Olsztynie.

Przebudowa stacji Olsztyn Główny jest kolejnym etapem projektu „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn”. Wartość przebudowy stacji Olsztyn Główny to 382,1 mln zł netto. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2024 roku. Przebudowa stacji jest dofinansowana w wysokości 126,8 mln zł z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. 

źródło: PAP

reklama
reklama
reklama
reklama

1 KOMENTARZ

1 Komentarz
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
reklama
reklama
×