Tankowanie jest codziennością dla wielu kierowców, którzy często wybierają swoje ulubione stacje z przyzwyczajenia, nie zawsze zwracając uwagę na jakość paliwa. Niestety, zbyt częste korzystanie z paliwa o obniżonych parametrach może mieć fatalne skutki dla silnika. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) opublikował najnowszy raport na temat jakości paliw w Polsce za 2024 rok. Poniżej przedstawiamy listę tych, które w województwie warmińsko-mazurskim nie spełniły norm jakości.
Raport UOKiK
W okresie od stycznia do września 2024 roku inspektorzy UOKiK przebadali łącznie 1368 próbek paliw pobranych z różnych stacji na terenie całego kraju. Badaniom poddano zarówno benzynę, olej napędowy, jak i LPG oraz biopaliwa. W sumie, nieprawidłowości wykryto w 17 próbkach. Choć liczba ta jest niższa niż w latach ubiegłych, niektóre stacje wciąż oferują paliwo, które może okazać się groźne dla naszych pojazdów. Województwo warmińsko-mazurskie znalazło się na liście regionów, w których wykryto problematyczne próbki – na trzech stacjach w regionie wyniki analizy laboratoryjnej wskazały nieprawidłowości.
Lista stacji paliw z Warmii i Mazur, które lepiej omijać
Oto stacje paliw w województwie warmińsko-mazurskim, na których wykryto nieprawidłowości w jakości oferowanego paliwa:
- Stacja paliw Malinowscy/Langowska spółka cywilna, Świątki 38 – olej napędowy. Badanie wykazało zawyżoną zawartość wody w paliwie, osiągającą 274 mg/kg przy maksymalnej dopuszczalnej wartości wynoszącej 257 mg/kg.
- Stacja paliw Primi BIS, Dobre Miasto, ul. Fabryczna 13A – olej napędowy. Analiza wykazała zaniżoną temperaturę zapłonu, co może wpływać na zwiększone ryzyko samozapłonu i zmniejszoną efektywność paliwa.
- Stacja paliw Orlen, Nowe Miasto Lubawskie, ul. Grunwaldzka 33 – benzyna 95. Na tej stacji wykryto problem z temperaturą, przy której oszacowana względna prężność par wynosiła tylko 2°C przy wymogu maksymalnie -5°C. Taka rozbieżność może prowadzić do problemów z działaniem silnika i pogorszeniem jego wydajności.
Dlaczego warto sprawdzać jakość paliwa?
Korzystanie z niskiej jakości paliwa wiąże się z wieloma zagrożeniami. Tzw. „chrzczone paliwo”, czyli paliwo o zaniżonych parametrach lub z domieszką niepożądanych substancji, może zniszczyć nie tylko filtr paliwa, ale też cały układ wtryskowy. Częste tankowanie takiego paliwa może przyczynić się do zwiększenia zużycia paliwa, gorszej pracy silnika, a w skrajnych przypadkach nawet do uszkodzenia jednostki napędowej, co wiąże się z kosztownymi naprawami. Warto zatem być świadomym kierowcą i monitorować wyniki raportów takich jak ten, które publikowane są regularnie przez UOKiK.
Jak zgłosić nieprawidłowości?
W przypadku podejrzenia, że paliwo na konkretnej stacji może mieć obniżoną jakość, UOKiK umożliwia zgłaszanie tego typu problemów za pomocą specjalnego formularza na swojej stronie internetowej. Każde zgłoszenie jest analizowane, a w razie potrzeby inspektorzy podejmują działania kontrolne.
Dzięki raportom takim jak ten kierowcy mogą podejmować świadome decyzje dotyczące miejsc tankowania, by nie tylko chronić swoje pojazdy, ale też inwestować w paliwo o gwarantowanej jakości.
źródło: UOKiK, olsztyn.eska.pl
Taki Orlen do swojego gniazda sr… Jako producent i hurtownik pewnie poszły miliony litrów do reszty stacji.