4 C
Olsztyn
niedziela, 22 grudnia, 2024
reklama

Opublikowano raport. Na tych stacjach lepiej nie tankować?

WiadomościOpublikowano raport. Na tych stacjach lepiej nie tankować?

Tankowanie jest codziennością dla wielu kierowców, którzy często wybierają swoje ulubione stacje z przyzwyczajenia, nie zawsze zwracając uwagę na jakość paliwa. Niestety, zbyt częste korzystanie z paliwa o obniżonych parametrach może mieć fatalne skutki dla silnika. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) opublikował najnowszy raport na temat jakości paliw w Polsce za 2024 rok. Poniżej przedstawiamy listę tych, które w województwie warmińsko-mazurskim nie spełniły norm jakości.

Raport UOKiK

W okresie od stycznia do września 2024 roku inspektorzy UOKiK przebadali łącznie 1368 próbek paliw pobranych z różnych stacji na terenie całego kraju. Badaniom poddano zarówno benzynę, olej napędowy, jak i LPG oraz biopaliwa. W sumie, nieprawidłowości wykryto w 17 próbkach. Choć liczba ta jest niższa niż w latach ubiegłych, niektóre stacje wciąż oferują paliwo, które może okazać się groźne dla naszych pojazdów. Województwo warmińsko-mazurskie znalazło się na liście regionów, w których wykryto problematyczne próbki – na trzech stacjach w regionie wyniki analizy laboratoryjnej wskazały nieprawidłowości.

Lista stacji paliw z Warmii i Mazur, które lepiej omijać

Oto stacje paliw w województwie warmińsko-mazurskim, na których wykryto nieprawidłowości w jakości oferowanego paliwa:

  • Stacja paliw Malinowscy/Langowska spółka cywilna, Świątki 38 – olej napędowy. Badanie wykazało zawyżoną zawartość wody w paliwie, osiągającą 274 mg/kg przy maksymalnej dopuszczalnej wartości wynoszącej 257 mg/kg.
  • Stacja paliw Primi BIS, Dobre Miasto, ul. Fabryczna 13A – olej napędowy. Analiza wykazała zaniżoną temperaturę zapłonu, co może wpływać na zwiększone ryzyko samozapłonu i zmniejszoną efektywność paliwa.
  • Stacja paliw Orlen, Nowe Miasto Lubawskie, ul. Grunwaldzka 33 – benzyna 95. Na tej stacji wykryto problem z temperaturą, przy której oszacowana względna prężność par wynosiła tylko 2°C przy wymogu maksymalnie -5°C. Taka rozbieżność może prowadzić do problemów z działaniem silnika i pogorszeniem jego wydajności.

Dlaczego warto sprawdzać jakość paliwa?

Korzystanie z niskiej jakości paliwa wiąże się z wieloma zagrożeniami. Tzw. „chrzczone paliwo”, czyli paliwo o zaniżonych parametrach lub z domieszką niepożądanych substancji, może zniszczyć nie tylko filtr paliwa, ale też cały układ wtryskowy. Częste tankowanie takiego paliwa może przyczynić się do zwiększenia zużycia paliwa, gorszej pracy silnika, a w skrajnych przypadkach nawet do uszkodzenia jednostki napędowej, co wiąże się z kosztownymi naprawami. Warto zatem być świadomym kierowcą i monitorować wyniki raportów takich jak ten, które publikowane są regularnie przez UOKiK.

Jak zgłosić nieprawidłowości?

W przypadku podejrzenia, że paliwo na konkretnej stacji może mieć obniżoną jakość, UOKiK umożliwia zgłaszanie tego typu problemów za pomocą specjalnego formularza na swojej stronie internetowej. Każde zgłoszenie jest analizowane, a w razie potrzeby inspektorzy podejmują działania kontrolne.

Dzięki raportom takim jak ten kierowcy mogą podejmować świadome decyzje dotyczące miejsc tankowania, by nie tylko chronić swoje pojazdy, ale też inwestować w paliwo o gwarantowanej jakości.

źródło: UOKiK, olsztyn.eska.pl

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

1 KOMENTARZ

1 Komentarz
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Słowianin
7 listopada 2024 15:06

Taki Orlen do swojego gniazda sr… Jako producent i hurtownik pewnie poszły miliony litrów do reszty stacji.

Polecane