2026 rok zapowiada się w Olsztynie jako czas intensywnych zmian w miejskiej infrastrukturze. Ulice, skrzyżowania i newralgiczne wyloty z miasta wejdą w fazę przebudów, remontów i zupełnie nowych inwestycji. Choć oznacza to utrudnienia i „rozgrzebane” miasto, skala zaplanowanych prac pokazuje, że będzie to jeden z najbardziej pracowitych sezonów drogowych ostatnich latach.
Spis treści
Nowobałtycka ma odciążyć zakorkowaną Bałtycką i stać się nową wylotówką z Olsztyna
Budowa ul. Nowobałtyckiej to jedna z największych inwestycji drogowych w Olsztynie. Nowa, blisko sześciokilometrowa trasa ma powstać po zachodniej stronie linii kolejowej, równolegle do obecnej ul. Bałtyckiej, i przejąć ruch z coraz bardziej zakorkowanej wylotówki miasta. Inwestycja ma połączyć rejon wiaduktu kolejowego z granicą Olsztyna i stać się nową główną trasą wyjazdową w kierunku północno-zachodnich osiedli.
Koszt budowy ul. Nowobałtyckiej to 188,7 mln zł – tyle wynosi oferta wybranej w przetargu spółki Mirbud ze Skierniewic. Projekt otrzymał znaczące wsparcie zewnętrzne: 168 mln zł pochodzi z funduszy unijnych, a pozostała część to środki krajowe i wkład miasta. W przetargu wystartowało 10 firm, a ceny ofert wahały się od 184,3 mln zł do ponad 357 mln zł.
Procedura przetargowa została właśnie rozstrzygnięta przez Krajową Izbę Odwoławczą, która 15 grudnia oddaliła wszystkie trzy odwołania złożone przez oferentów. Jeśli w ciągu 14 dni nie wpłynie skarga do sądu, miasto będzie mogło podpisać umowę jeszcze w styczniu i rozpocząć realizację inwestycji, która ma zakończyć się w ciągu 24 miesięcy od daty podpisania kontraktu.
Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 527 ma zlikwidować „wąskie gardło” na trasie w kierunku Warszawy
Drugą wielką drogą inwestycją, którą mieszkańcy odczują w 2026 roku, jest rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 527 – wylotu z Olsztyna w kierunku Warszawy. Chodzi o odcinek od ul. Dybowskiego do węzła Olsztyn Południe na trasie S16/DK16. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie rozpoczął prace wiosną 2025 roku. Inwestycja zakłada rozbudowę drogi do przekroju 2×2 pasy ruchu, budowę chodników, drogi dla rowerów, zatok autobusowych, nowego wiaduktu nad linią kolejową oraz przejścia dla zwierząt.
Wraz z kolejnymi etapami tymczasowej organizacji ruchu zamykane są fragmenty trasy, a objazdy prowadzą przez sąsiednie miejscowości. Według informacji inwestora obecne utrudnienia mogą potrwać do grudnia 2026 roku.
Po zakończeniu prac ma zniknąć „wąskie gardło” między al. Warszawską a węzłem obwodnicy. To nie tylko skróci czas przejazdu, ale też poprawi bezpieczeństwo – obecnie w tym miejscu często tworzą się zatory, a kierowcy próbują nadrabiać opóźnienia ryzykownymi manewrami. Wykonawcą inwestycji jest firma STRABAG, a całkowita wartość projektu to ponad 124 miliony złotych. Aż 95 milionów złotych pochodzi z Funduszy Europejskich dla Warmii i Mazur 2021–2027.
Zielono-błękitna infrastruktura ma uchronić Bałtycką, park Kusocińskiego i centrum przed zalaniami
W 2026 roku mieszkańcy zauważą też skutki dużego pakietu tzw. zielono-błękitnych inwestycji wodnych. Miasto realizuje program o wartości prawie 32,8 mln zł, z czego ponad 25 mln zł stanowi dofinansowanie z funduszy unijnych. Najbardziej widocznym elementem jest budowa dużego zbiornika retencyjnego w parku im. Kusocińskiego. Oprócz zbiornika powstanie tam m.in. nowa fontanna i przebudowana zostanie infrastruktura wodna parku.
Równolegle miasto buduje i modernizuje kanalizację deszczową przy ulicach Nowowiejskiego, Bydgoskiej, Bałtyckiej i Kawki. W lipcu 2025 roku ruszył pierwszy etap prac przy ul. Bałtyckiej i Kawki, wyceniony na ponad 2 mln zł, a cały pakiet ma być gotowy do końca 2027 roku.
Choć dla kierowców i pieszych oznacza to kolejne wykopy, zwężenia i objazdy, celem jest ograniczenie skutków gwałtownych ulew, które w ostatnich latach regularnie zalewały fragmenty miasta. W perspektywie kilku lat mieszkańcy mają zobaczyć różnicę: mniej kałuż na Bałtyckiej, mniej podtopionych piwnic i sprawniej działający system odwodnienia.
Szkoły, żłobek i place zabaw tworzą największy od lat pakiet inwestycji w edukację i opiekę
Olsztyn wchodzi w 2026 rok z największym w swojej historii projektem termomodernizacji szkół i przedszkoli. Wartość całego przedsięwzięcia to około 58,2 mln zł, z czego niemal 46 mln zł pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Modernizację przejdą m.in. Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 3, Zespół Szkół Elektronicznych i Telekomunikacyjnych, Zespół Szkół Ekonomiczno-Handlowych nr 2 oraz Przedszkola Miejskie nr 20 i 24. Zakres prac obejmuje docieplenie ścian i dachów, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, modernizację instalacji grzewczych i wentylacyjnych oraz montaż instalacji fotowoltaicznych. W „Elektroniku” przewidziano dodatkowo nowoczesny system wentylacji i klimatyzacji. Wszystkie prace mają zakończyć się do końca 2026 roku, dlatego nadchodzące miesiące będą kluczowe dla wykonawców i uczniów, którzy już dziś uczą się w tymczasowych lokalizacjach.
Równolegle w południowej części Olsztyna, przy ul. Antonowicza, powstaje nowy miejski żłobek. Jednokondygnacyjny budynek z placem zabaw ma zapewnić opiekę blisko stu dzieciom i odciążyć przepełnione placówki w innych częściach miasta. Wartość inwestycji szacowana jest na około 7,4 mln zł, a budowa stanowi odpowiedź na dynamiczny rozwój pobliskich osiedli.
Planetarium, nowe osiedla i obwodnica wyznaczają kierunek rozwoju miasta po 2026 roku
Jednym z najbardziej spektakularnych przedsięwzięć, które w 2026 roku będzie w pełni widoczne, jest modernizacja Olsztyńskiego Planetarium. Miasto podpisało umowę z wykonawcą z Przasnysza na roboty budowlane o wartości niemal 41 mln zł. Wykonawca ma 20 miesięcy na całkowitą przebudowę obiektu przy al. Piłsudskiego.
Sama obwodnica Olsztyna i Dywit to inwestycja rządowa realizowana przez GDDKiA w ramach Programu budowy 100 obwodnic. W 2025 roku złożono wniosek o decyzję środowiskową, a tzw. żółty wariant trasy otrzymał rekomendację. Po uzyskaniu decyzji – co przewidywane jest na przełom 2025 i 2026 roku – rozpoczną się prace nad koncepcją programową, które potrwają do 2027 roku. Dopiero po tym etapie możliwe będzie ogłoszenie przetargu w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Choć mieszkańcy nie zobaczą jeszcze w 2026 roku koparek budujących nową obwodnicę, to właśnie w tym czasie zapadną decyzje, które na dekady określą przebieg trasy i sposób skomunikowania północnych dzielnic z resztą regionu.
Wiadukt na Tracku i tunel pod torami. Wschodni Olsztyn zyska nowe połączenie w 2026 roku
W rejonie ul. Trackiej w Olsztynie trwa realizacja jednej z ważniejszych inwestycji komunikacyjnych, na którą mieszkańcy czekali od lat. Zamiast wysłużonej drewnianej kładki nad torami kolejowymi powstaje nowoczesny wiadukt drogowy. Stara konstrukcja została już rozebrana, a w jej miejsce funkcjonuje tymczasowe przejście. Docelowy obiekt będzie miał około 36 metrów długości i 12 metrów szerokości, dwa pasy ruchu dla samochodów oraz jednostronną, trzyipółmetrową ścieżkę pieszo-rowerową. Inwestycję realizuje firma Mosty Gdynia, a jej koszt wynosi 8,5 mln zł, przy wsparciu środków rządowych. Prace są już zaawansowane, a konstrukcja wiaduktu jest wyraźnie widoczna.
Budowa wiaduktu to tylko część większego projektu, który ma poprawić komunikację we wschodniej części miasta. W planach jest także tunel pod torami, łączący ul. Zientary-Malewskiej z ul. Lubelską, oraz nowy, ponad 1,3-kilometrowy odcinek drogi prowadzący do węzła Wschód obwodnicy Olsztyna. Projekt obejmuje również rozbudowę ul. Zientary-Malewskiej i budowę nowego ronda w rejonie ul. Jesiennej i Trackiej.
Choć umowę na realizację inwestycji podpisano już w 2022 roku, prace ruszyły z opóźnieniem z powodu kwestii formalnych, m.in. decyzji środowiskowych. Zakończenie robót planowane jest na luty 2026 roku.

