Tunel pod torami na Zatorzu w Olsztynie staje się faktem. Władze miasta rozstrzygnęły przetarg na budowę nowego układu komunikacyjnego, który obejmuje rejon ulic Zientary-Malewskiej, Trackiej oraz połączenie z węzłem wschodnim południowej obwodnicy Olsztyna.
Zakres inwestycji i kluczowe elementy projektu
Projekt obejmuje budowę tunelu drogowego pod linią kolejową, który będzie miał 32 metry długości i 14 metrów szerokości. Planowana jest także przebudowa odcinka ulicy Zientary-Malewskiej, na której powstanie nowe rondo. Dodatkowo, na trasie pojawią się dwie pary zatok autobusowych oraz rozbudowana zostanie infrastruktura piesza i rowerowa, która połączy ul. Zientary-Malewskiej z węzłem Wschód na południowej obwodnicy Olsztyna.
Inwestycja obejmuje również budowę oświetlenia ulic i skrzyżowań oraz kompleksową modernizację sieci kanalizacyjnej, wodociągowej, gazowej, elektroenergetycznej i telekomunikacyjnej. Dzięki realizacji tych prac, tereny przemysłowe w rejonie jeziora Trackiego zostaną uzbrojone i połączone z resztą miasta, co otworzy nowe możliwości rozwoju gospodarczego i logistycznego.
Strategiczne znaczenie tunelu dla Olsztyna
Prezydent Olsztyna, Robert Szewczyk, podkreśla, że budowa tunelu to nie tylko ułatwienie dla mieszkańców Zatorza, ale również kluczowy krok w kierunku rozwoju terenów przemysłowych i powstania nowego Parku Przemysłowego. „Po wybudowaniu tej infrastruktury, będzie ona dodatkowym połączeniem północnych osiedli miasta z pozostałą jego częścią. Ta inwestycja przysłuży się zarówno biznesowi, jak i mieszkańcom Olsztyna” – powiedział prezydent Szewczyk.
Finansowanie i wybór wykonawcy
Projekt realizowany będzie dzięki wsparciu finansowemu w wysokości 90 mln zł, które miasto uzyskało z zewnętrznego dofinansowania. Do przetargu przystąpiło pięć firm, a najniższą ofertę złożyła spółka Intop Warszawa, której propozycja wyniosła 73,3 mln zł, co okazało się wystarczającą kwotą na pokrycie wszystkich elementów planowanej inwestycji.
Prace mają rozpocząć się wkrótce, a ich zakończenie zaplanowano na 33 miesiące od podpisania umowy. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy Olsztyna zyskają nowe połączenia komunikacyjne, a miasto zwiększy swoje możliwości rozwoju przemysłowego i transportowego.
źródło: UM Olsztyn, fot. UM Olsztyn
Mapka w świetnej jakości.
Bardzo dobra informacja ! Duża część samochodów teraz pojedzie z Zatorza do Michelina – albo części przemysłowej Olsztyna nowym tunelem. Ważne żeby też jakaś linia autobusowa tamtędy kursowała : ZATORZE – LUBELSKA. Po wyremontowaniu ul letniej i wiosennej Olsztyn zyska połączenie do drogi nr 51 co w zasadzie zastąpi na pewien czas północno zachodnią obwodnicę.