Olsztyn zrobił ważny krok w stronę jednej z największych inwestycji drogowych ostatnich lat. Otwarto oferty na budowę nowego przebiegu ulicy Bałtyckiej, znanej jako Nowobałtycka. Inwestycja ma nie tylko poprawić komfort życia mieszkańców, ale też dać impuls do rozwoju północno-zachodnich dzielnic miasta.
Otwarto oferty na budowę Nowobałtyckiej w Olsztynie
We wtorek, 15 lipca Urząd Miasta Olsztyna otworzył oferty na budowę nowego przebiegu ulicy Bałtyckiej, inwestycji, o której mówiło się od lat. Tak zwana Nowobałtycka ma być jednym z kluczowych projektów infrastrukturalnych w północno-zachodniej części miasta. Głównym celem inwestycji jest usprawnienie ruchu drogowego i poprawa bezpieczeństwa mieszkańców Gutkowa i Likus, którzy od dawna apelowali o zmiany w tym rejonie.
Jakie korzyści przyniesie budowa Nowobałtyckiej?
Nowa trasa będzie miała niemal sześć kilometrów długości i połączy okolice wiaduktu kolejowego z granicami miasta. W ramach przedsięwzięcia powstaną nowoczesne chodniki, ścieżki rowerowe, oświetlenie LED oraz sieci kanalizacyjne i wodociągowe.
„Nowa Bałtycka ma przede wszystkim wyprowadzić ruch z tej części miasta, w tym ciężki transport i autobusy, które dziś wciąż przeciskają się przez lokalne ulice. Ale to tylko część korzyści. To przedsięwzięcie otwiera także nowe możliwości rozwoju, inwestycje w nowe osiedla mieszkalne i zwiększenie atrakcyjności miasta zarówno wśród mieszkańców, turystów, jak i przedsiębiorców” — powiedział Robert Szewczyk, prezydent Olsztyna.
Dziesięć ofert przetargowych. Kto chce zbudować Nowobałtycką?
Do przetargu na budowę Nowobałtyckiej zgłosiło się aż dziesięć firm z Polski i zagranicy. Najniższą ofertę – 184,3 mln zł – złożyła firma Budimex z Warszawy. Na drugim miejscu uplasowała się spółka Mirbud ze Skierniewic, która zaproponowała 188,7 mln zł. Kolejne oferty pochodziły od firmy INTOP z Warszawy (199,6 mln zł), konsorcjum Aldesa z Warszawy i Madrytu (196,1 mln zł), Mostostalu Warszawa (206,7 mln zł), Trakcji S.A. z Warszawy (209 mln zł), firmy UNIBEP z Bielska Podlaskiego i jej oddziału z Białegostoku (225,7 mln zł), firmy STRABAG z Pruszkowa (226,6 mln zł), konsorcjum ROVERPOL z Warszawy i hiszpańskiej ROVER INFRAESTRUCTURAS z Walencji (262,2 mln zł) oraz firmy EUROBET z Olsztynka, która zaproponowała najwyższą kwotę – 357 mln zł.
Miasto zabezpieczyło na ten cel 259,9 mln zł, z czego aż 168 mln pochodzi z funduszy unijnych.
Impuls do rozwoju dla Olsztyna i regionu
Realizacja Nowobałtyckiej to nie tylko poprawa infrastruktury drogowej. Projekt ma także ogromny potencjał urbanistyczny. Wzdłuż planowanej trasy znajduje się ok. 100 hektarów terenów, które mogą zostać przeznaczone pod nowe inwestycje mieszkaniowe. Dzięki dobrej komunikacji, bliskości zieleni i infrastruktury, obszar ten może stać się jednym z atrakcyjniejszych miejsc do życia w Olsztynie.
Co dalej z przetargiem?
Obecnie trwa szczegółowa analiza ofert pod względem formalnym i finansowym. Urzędnicy nie wykluczają, że decyzja o wyborze wykonawcy zapadnie w najbliższych tygodniach. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsze prace mogą ruszyć jeszcze w tym roku.
źródło: UM Olsztyn

