Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Olsztyna i Dywit w ciągu drogi krajowej nr 51. To ważny krok w stronę realizacji jednej z kluczowych inwestycji drogowych w regionie.
Wariant zachodni preferowanym rozwiązaniem
Wniosek złożono do Wójta Gminy Jonkowo. Jako preferowany wskazano wariant nr 2, przebiegający po zachodniej stronie Olsztyna. Zakończył się tym samym drugi etap prac przygotowawczych, który polegał na szczegółowym porównaniu wariantów właśnie w zachodnim korytarzu przebiegu drogi.
Wcześniejszy etap obejmował analizę zarówno wariantów wschodnich, jak i zachodnich. Proces ten prowadzony był przy aktywnym udziale mieszkańców i samorządowców. Odbyły się spotkania informacyjne w gminach, których tereny mogłyby być objęte planowaną inwestycją.
Co dalej? Koncepcja programowa i przetarg
Po uzyskaniu decyzji środowiskowej rozpocznie się opracowywanie koncepcji programowej. Dokument ten będzie niezbędny do ogłoszenia przetargu na wykonanie obwodnicy. W jego ramach powstaną szczegółowe rozwiązania techniczne, zgodne z wybranym wariantem trasy. Przeprowadzone zostaną również kompleksowe badania geologiczne.
Rozpoczęcie robót budowlanych zaplanowano na lata 2029–2031.
Obwodnica odciąży miasto i poprawi bezpieczeństwo
Głównym celem budowy obwodnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z terenów zabudowanych Olsztyna i Dywit. Obecnie połączenie ruchu lokalnego z tranzytem powoduje korki, hałas i inne uciążliwości dla mieszkańców. Nowa droga znacząco poprawi przepustowość, komfort oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Część większego planu
Obwodnica Olsztyna i Dywit to jeden z pięciu projektów ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic dla województwa warmińsko-mazurskiego. Od 2022 roku kierowcy mogą korzystać już z obwodnicy Smolajn (DK51), a w budowie znajduje się obwodnica Gąsek (DK65), której ukończenie planowane jest na II kwartał 2027 roku.
Kolejne inwestycje to obwodnica Pisza (DK63 i DK58, do 2030 r.) oraz obejście Szczytna (DK53, DK57, DK58), które ma zostać udostępnione kierowcom w 2031 roku. Na liście rezerwowej znajduje się również obwodnica Dobrego Miasta (DK51) – jej realizacja będzie możliwa po zapewnieniu finansowania.
źródło: GDDKiA Olsztyn
