Kurz, hałas, ciężki sprzęt i droga, która z dnia na dzień zmienia swój wygląd. Trwa jedna z największych inwestycji drogowych w regionie. Przebudowa ulicy Warszawskiej w Olsztynie trwa w najlepsze.
Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 527 – od granicy miasta do Węzła Olsztyn Południe – to projekt o ogromnym znaczeniu dla regionu. Kierowcy od lat narzekali na wąską jezdnię, zniszczoną nawierzchnię i trudne skrzyżowania. Teraz wszystko się zmienia – pasy ruchu zostaną poszerzone, pojawi się nowe rondo i przebudowany wiadukt kolejowy. W planie również przejście dla zwierząt połączone z przepustem wodnym.
Przebudowa ulicy Warszawskiej w Olsztynie trwa
Na miejscu pracują ekipy budowlane STRABAG. Zniknęła już nawierzchnia, a wywrotki i koparki przygotowują teren pod nową drogę. Rozebrano wiadukt drogowy WK-1, który przez lata łączył dzielnicę akademicką z południową częścią miasta. Prace rozbiórkowe prowadzone były z użyciem specjalistycznego, ciężkiego sprzętu i wymagały precyzji na każdym etapie. Ze względu na skalę przedsięwzięcia oraz konieczność dotrzymania harmonogramu, część robót realizowano także w porze nocnej. To jeden z najbardziej wymagających elementów całej inwestycji – i jeden z symboli gruntownej przebudowy tej strategicznej trasy.
Aktualne prace na wylocie z Olsztyna
Aktualnie prowadzone są kolejne etapy robót: profilowanie skarp, korytowanie, budowa podłoża, a także umacnianie skarpy zbiornika Zb1 i ustawianie obrzeży na ciągach pieszo-rowerowych. Zmienia się każdy centymetr tej trasy. Modernizacja to także wyzwanie dla mieszkańców. Od kwietnia obowiązują poważne ograniczenia ruchu – ulica Warszawska jest zamknięta dla aut osobowych, a główny objazd prowadzi przez obwodnicę i drogę krajową 16.
Jak będzie wyglądać nowa ulica Warszawska po przebudowie
Nowa Warszawska ma być nowoczesną, bezpieczną i bardziej przepustową drogą wyjazdową z Olsztyna w kierunku Warszawy. Po zakończeniu przebudowy droga wojewódzka nr 527 zostanie poszerzona – na większości odcinków pojawią się dwa pasy ruchu w każdą stronę, co usprawni przejazd i zmniejszy korki. Na skrzyżowaniu z drogą do Bartąga powstanie nowe rondo, które ma poprawić płynność ruchu. Wiadukt drogowy nad linią kolejową do Działdowa (WK-1) zostanie całkowicie przebudowany, a pod nim zaplanowano przejście dla zwierząt połączone z przepustem wodnym, co uwzględnia potrzeby ochrony środowiska.
Kiedy zakończenie robót?
Wzdłuż drogi powstaną nowe chodniki i ścieżki rowerowe, a teren zostanie dostosowany do potrzeb pieszych, rowerzystów i osób z ograniczoną mobilnością. Cała inwestycja zakłada nową podbudowę, odwodnienie, oświetlenie oraz kanały technologiczne (np. dla światłowodów). Zakończenie prac planowane jest na sierpień 2027 roku. Po modernizacji trasa ma spełniać standardy nowoczesnej drogi wojewódzkiej i zapewnić wygodne połączenie z południem regionu i dalej – z Warszawą.

