-1 C
Olsztyn
czwartek, 21 listopada, 2024
reklama

W Olsztynie nowe przystanki, autobusy i tramwaje za 300 milionów?

OlsztynW Olsztynie nowe przystanki, autobusy i tramwaje za 300 milionów?

Nowe autobusy elektryczne i tramwaje, przystanki i pętle – to pomysł władz Olsztyna na rozwój komunikacji miejskiej. Ratusz stara się o dofinansowanie unijne na ten cel. Mowa o ponad 300 milionach złotych.

Władze Olsztyna nie próżnują i postanowiły zainwestować w rozwój transportu zbiorowego w stolicy Warmii i Mazur. Chcą zakupić nowe tramwaje i autobusy elektryczne, ale też zrealizować inwestycje, które wpłyną na poprawę jakości obsługi pasażerów. Środki na ten cel zamierzają pozyskać z Unii Europejskiej – z programu Polska Wschodnia. Złożyły już odpowiedni wniosek o takie dofinansowanie.

Ratusz chce rozwijać komunikację miejską w Olsztynie

O planach związanych z rozwojem transportu publicznego w Olsztynie włodarze miasta poinformowali już na początku bieżącego roku. Ratusz stawia na ekologię, w związku z czym chce zakupić sześć tramwajów oraz dwadzieścia autobusów elektrycznych. To wiąże się z koniecznością przebudowy niektórych pętli czy przystanków. Rozbudowana na przykład ma zostać zajezdnia przy alei Sikorskiego. Prace związane z budową albo przebudową przystanków autobusowych i pętli będą prowadzone w sumie na jedenastu olsztyńskich osiedlach.

Co się zmieni?

Na pętli Jakubowo (Parkowa) powstaną nowe zatoki autobusowe z peronami. Autobusy elektryczne będzie można szybko podładować na wybudowanych w tym celu stanowiskach. Powstanie tutaj również budynek socjalny i mała architektura z zielenią, zostanie także zainstalowany monitoring.

W ten sam sposób przebudowane zostaną pętle: Witosa, Osiedle Mazurskie (Pstrowskiego), Redykajny i Dajtki (Zbożowa), przy czym na pętli w Dajtkach poza tym staną biletomaty oraz zostanie zainstalowany system informacji pasażerskiej.

W Olsztynie nowe przystanki, autobusy i tramwaje za 300 milionów? komunikacja miejska Olsztyn, Wiadomości, zShowcase
Plan rozbudowy i remontów przystanków w północno-środkowym Olsztynie: czerwony – remonty, pomarańczowy – nowe krańcówki, granatowy – nowe przystanki.

Ładowarek dla autobusów elektrycznych nie będzie tylko na pętli Nagórki. Za to zostanie tam wybudowany budynek socjalny oraz przyłącze energetyczne ze stacją transformatorową, które w przyszłości ma pozwolić na zamontowanie ładowarki dla autobusów elektrycznych. Przebudowana zostanie również droga manewrowa.

Nowe pętle i przystanki

Powstaną dwie zupełnie nowe pętle: jedna na Osiedlu Generałów w Olsztynie, przy ulicy Bilitewskiego, druga na osiedlu Zielona Górka. Na pętli Zielona Górka pojawią się miejsca postojowe, na których zmieszczą się trzy autobusy, a także początkowa zatoka autobusowa z peronem wzdłuż ulicy Zientary-Malewskiej.

Miasto chce także wybudować nowe przystanki: Limanowskiego-Wiadukt (na ulicy Limanowskiego), Dworcowa-Towarowa (na ulicy Towarowej) oraz Targowisko Miejskie (na ulicy Szarych Szeregów), który pozwoli na skrócenie drogi do stacji kolejowej Olsztyn Zachodni.

W Olsztynie nowe przystanki, autobusy i tramwaje za 300 milionów? komunikacja miejska Olsztyn, Wiadomości, zShowcase
Przebudowa krańcówek i budowa nowej na ul. Bilitewskiego

Ratusz zaplanował także, że na pięciu przystankach postawi biletomaty. Dwadzieścia przystanków, które będą obsługiwać autobusy elektryczne, wzbogaci się o tablice elektroniczne z informacją dla pasażerów.

Nowe dojścia do przystanków

Miasto nie zamierza poprzestać na przebudowie samych przystanków – powstanie również czternaście dogodnych dojść do nich.

Ratusz chce poprawić stan chodników. Chodzi o skrzyżowanie ulic Rataja i alei Sybiraków, ulicę Wrocławską w okolicy ulicy Jagiellońskiej, skrzyżowanie ulic Sienkiewicza, Niedziałkowskiego i Kossaka, ulicę Kętrzyńskiego, ulicę Wyzwolenia, ulicę Nowowiejskiego, ulicę Marii Curie-Skłodowskiej, ulicę Kołobrzeską, ulicę Dworcową nieopodal ulicy Żołnierskiej, ulicę Pstrowskiego obok ulicy Wyszyńskiego, skrzyżowanie ulicy Augustowskiej i ulicy Oleckiej, aleję Piłsudskiego w okolicy ulicy Wyszyńskiego, ulicę Burskiego, ulicę Boenigka, ulicę Gębika, ulicę Panasa, ulicę Turkowskiego, ulicę Wachowskiego oraz ulicę Janowicza przy ulicy Flisa.

Rozbudowany zostanie Inteligentny System Transportowy

Włodarze Olsztyna poza rozwojem infrastruktury komunikacji miejskiej chcą zainwestować w rozbudowę Inteligentnego Systemu Transportowego (IST). Tam, gdzie jeszcze to nie funkcjonuje, chcieliby uzupełnić system zliczania pasażerów w pojazdach. Trzeba by było wymienić wyposażenie serwerowni Centrum Sterowania Ruchem i Centrum Zarządzania Transportem Publicznym.

Ratusz zamierza także usprawnić system odpowiedzialny za pomiar temperatury wewnątrz pojazdów. Dostęp do systemu uzyskaliby dyspozytorzy, którzy mogliby w sposób zdalny podejmować decyzje dotyczące włączenia bądź wyłączenia klimatyzacji albo ogrzewania, zależnie od potrzeb.

Poza tym na przystankach zamontowano by dziesięć kamer, które służyłyby nadzorowi poziomu bezpieczeństwa.

Ponad 300 milionów złotych

Tak duża inwestycja pociąga za sobą olbrzymie koszty. Według wstępnych szacunków na budowę i przebudowę przystanków trzeba będzie wydać około 27,7 miliona złotych, na przebudowę dojść do przystanków dla pieszych – około 23,5 miliona złotych, zamontowanie biletomatów pochłonie około 1,4 miliona złotych, a rozbudowa Inteligentnego Systemu Transportowego około 10 milionów złotych. Do tego trzeba doliczyć koszty zakupu nowego taboru: sześciu tramwajów i dwudziestu autobusów elektrycznych. Łączny koszt całej inwestycji ma wynieść około 303 milionów złotych.

Włodarze Olsztyna starają się o uzyskanie dofinansowania z funduszy unijnych – złożyli wniosek o przyznanie miastu 209 milionów złotych na ten cel w ramach programu Polska Wschodnia.

W Olsztynie nowe przystanki, autobusy i tramwaje za 300 milionów? komunikacja miejska Olsztyn, Wiadomości, zShowcase

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

3 KOMENTARZY

3 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
xXx
25 marca 2024 22:17

W Getto Polin kochają bezsensowne inwestycje na których jest szansa wyciągnąć % od realizacji. Ot zaprogramowani pożyteczni idioci

edek
25 marca 2024 20:23

A seniorzy do 70 lat płacą za przejazdy MPK a kto nie płaci – rada miejska Olsztyna ma darmowe przejazdy MPK, mało tego mają darmową strefę parkowania. Teraz będą zabierać prawka po 65 r życia a co dadzą w zamian ???? Areszt domowy?????? Może darmowe bilety MPK jak w innych miastach w co wątpię, bo tam gdzie czerwona zaraza to nic nie dają tylko zabierają. Nawet na emerytach się dorabiają.

Polecane