W Olsztynie ruszył przetarg na zaprojektowanie przebudowy sześciu pętli autobusowych oraz budowy dwóch nowych. Miasto planuje doposażenie wybranych lokalizacji w ładowarki dla autobusów elektrycznych oraz wdrożenie rozwiązań błękitno-zielonej infrastruktury. Inicjatywy te są częścią projektu współfinansowanego przez Program Operacyjny Polska Wschodnia.
Sześć pętli do modernizacji
Zgodnie z planami, dokumentacja projektowa obejmuje przebudowę pętli Jakubowo, Osiedle Mazurskie, Witosa, Dajtki, Nagórki oraz Redykajny. Każda z pętli ma zostać wyposażona w elektroniczne tablice informacyjne, stacjonarne biletomaty i systemy monitoringu wizyjnego, które będą kontrolować bezpieczeństwo oraz prawidłowość przewozów. Pętle mają zyskać stanowiska szybkiego ładowania dla elektrycznych autobusów, a także strefy „kiss & ride”.
Pętla Jakubowo
Pętla Jakubowo, przejdzie gruntowną przebudowę drogi manewrowej. Projekt przewiduje stworzenie pasa przelotowego o szerokości 4 metrów, przeznaczonego dla autobusów, które nie kończą trasy na tej pętli. Zaplanowano pięć miejsc postojowych, z czego dwa zostaną wyposażone w szybkie ładowarki. Wymaga to także budowy nowej stacji transformatorowej w pobliżu. Oprócz tego, powstanie strefa „kiss & ride” na minimum jedno auto i maksymalnie trzy. Dodatkowo projektanci przewidzieli budowę budynku socjalnego dla kierowców, a także przystanków początkowych i końcowych wzdłuż ulic Parkowej i Wojska Polskiego. Standardowo, na pętli mają znaleźć się tablice z informacją o odjazdach, zielone wiaty oraz biletomat.
Pętla na Osiedlu Mazurskim
Na pętli Osiedle Mazurskie przy ul. Pstrowskiego przewiduje się podobne zmiany, w tym przebudowę drogi manewrowej i stworzenie pasa przelotowego. Powstanie tam sześć miejsc postojowych dla autobusów, z których jedno zostanie wyposażone w szybką ładowarkę oraz stację transformatorową. Dodatkowo projekt zakłada stworzenie miejsc postojowych dla innych przewoźników, parkingu rowerowego na maksymalnie 12 jednośladów oraz strefy „kiss & ride” dla trzech pojazdów. Powstaną także zatoki autobusowe dla wygody podróżnych.
Zmiany na pętli Witosa na Jarotach
W planach są również zmiany na pętli Witosa na Jarotach, gdzie wybudowana zostanie nowa droga manewrowa, a sama pętla pomieści siedem autobusów. Pętla będzie wyposażona w stanowisko z ładowarką oraz nową stację transformatorową. Na pętli zaplanowano także parking dla 12 rowerów oraz budynek socjalny dla kierowców, na którego dachu zainstalowane zostaną panele fotowoltaiczne.
Pętla na Dajtkach
Nowością w projekcie jest przebudowa pętli Zbożowa na Dajtkach, która nie była wcześniej uwzględniona w planach miasta. Pętla zyska sześć miejsc postojowych dla autobusów, w tym jedno stanowisko z ładowarką oraz strefę „kiss & ride” dla trzech pojazdów. Pętla zostanie wyposażona w standardowy budynek socjalny oraz parking na 12 rowerów.
Pętle na Redykajnach i Nagórkach
Na pętlach Redykajny i Nagórki planowane są mniejsze zmiany. Redykajny mają zyskać dwa stanowiska postojowe dla autobusów, jedno z ładowarką oraz nową stację transformatorową. Powstanie tam budynek socjalny oraz zatoki początkowe i wyjazdowe. W Nagórkach planowana jest przebudowa drogi manewrowej i stanowisk postojowych, a także budowa budynku socjalnego oraz zatoki początkowej dla wysiadających pasażerów. Wszystkie pętle mają być wyposażone w nowoczesne wyświetlacze z informacją pasażerską, biletomaty, monitoring oraz zielone wiaty.
Nowe przystanki
Olsztyn planuje również budowę dwóch nowych pętli autobusowych – przy ul. Bilitewskiego na Osiedlu Generałów oraz na Zielonej Górce. Na pętli przy ul. Bilitewskiego znajdzie się jedno stanowisko dla elektrobusów oraz miejsca postojowe dla rowerów, jak i budynek socjalny dla kierowców. Pętla na Zielonej Górce zyska trzy stanowiska postojowe dla autobusów oraz strefę „kiss & ride” dla trzech pojazdów, a także budynek socjalny.
Dodatkowo planowane są nowe przystanki przy ulicach Limanowskiego, Towarowej i Zientary-Malewskiej oraz przystanek Targowisko Miejskie przy ul. Szarych Szeregów, co skróci odległość dojścia do stacji Olsztyn Zachodni. Wszystkie przystanki będą wyposażone w zielone wiaty, biletomaty oraz tablice z aktualną informacją o odjazdach.
Kryteria wyboru wykonawcy
Oferty na realizację projektu można składać do 5 listopada. Przy wyborze wykonawcy miasto będzie brało pod uwagę cenę (60%), doświadczenie projektantów w branży drogowej (30%) oraz możliwość skrócenia terminu realizacji projektu (10%). Maksymalny czas na opracowanie dokumentacji to 12 miesięcy, ale oferenci mogą zaproponować realizację w terminie skróconym do 10 miesięcy.
źródło: transport-publiczny.pl
No to czekamy na kosmicznie drogie warunki przetargu,jak wszystkie w tym mieście.Wcześniej przy hali Urania,stadionie Stomilu,centrum piłkarskim na Zatorzu……Banda rządząca w mieście,to pomieszanie czerwonych komuchów 75+,nieudaczników pokroju Szewczyków,Małkowskich,Grzymowiczów,Szmitów.Tutaj tanio nie może być!!!!! Szuflady na łapówki ciągle w gotowości.Jak mawiał ktoś kiedyś.Lidzie dobrzy,tylko kurwy !!!