0
2 C
Olsztyn
wtorek, 16 grudnia, 2025
reklama

Nowe serwisy na TKO: Sport | Nekrologi

MPK Olsztyn w poszukiwaniu dofinansowania na autobusy elektryczne

OlsztynMPK Olsztyn w poszukiwaniu dofinansowania na autobusy elektryczne

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Olsztynie, w obliczu rosnącej potrzeby ekologizacji komunikacji miejskiej, intensywnie poszukuje możliwości dofinansowania zakupu autobusów elektrycznych. Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych ze stycznia 2018 roku nakłada na jednostki samorządu terytorialnego, o liczbie mieszkańców przekraczającej 50 tysięcy, obowiązek świadczenia usług komunikacji miejskiej przy użyciu pojazdów niskoemisyjnych.

reklama

MPK Olsztyn w drodze do elektrycznej rewolucji

Jednakże na dzień dzisiejszy, MPK Olsztyn nie posiada w swojej flocie autobusów zeroemisyjnych ani tych napędzanych biometanem. Dotychczasowe próby pozyskania środków na zakup 20 autobusów elektrycznych z programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz z rządowego programu „Polski ład” nie przyniosły spodziewanych rezultatów, gdyż wnioski zostały rozpatrzone negatywnie.

Mimo tych niepowodzeń, MPK nie rezygnuje z dążeń do modernizacji swojej floty. Prezes przedsiębiorstwa, Jerzy Roman, wyraża nadzieję na uzyskanie dotacji z Unii Europejskiej. Planuje już nawet miejsce dla nowych pojazdów – zajezdnię przy al. Sikorskiego w Olsztynie.

reklama

Zarówno organizacja zajezdni, jak i zakup nowoczesnych autobusów, to jednak tylko część wyzwania. Samorządy przy zakupie pojazdów niskoemisyjnych mogą liczyć nawet na 85% dofinansowania, co już udowodniły władze Iławy, skutecznie pozyskując fundusze unijne.

Gdzie już jeżdżą elektryki

Warto zaznaczyć, że autobusy elektryczne nie są już nowością w regionie. Miasta takie jak Ostróda, Szczytno czy Lidzbark Warmiński już korzystają z ekologicznych rozwiązań w transporcie publicznym. Zgodnie z ustawą, udział autobusów zeroemisyjnych we flocie pojazdów komunikacji miejskiej na terenie jednostki samorządu terytorialnego powinien wynosić co najmniej 30%, termin realizacji do 1 stycznia 2028 roku.

Olsztyn stoi więc przed znaczącym wyzwaniem w zakresie modernizacji swojej floty autobusowej, mając na uwadze zarówno aspekty ekonomiczne, jak i ekologiczne. Czy miasto będzie w stanie sprostać temu zadaniu w wyznaczonym czasie, pozostaje kluczowym pytaniem dla przyszłości komunikacji miejskiej w regionie.

źródło: Gazeta Wyborcza

Przeczytaj także

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

reklama
Włącz powiadomienia e-mail
Wyślij maila o
10 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

Bransoletki męskie – jak je nosić i z czym łączyć?

Coraz więcej panów sięga po dodatki, które podkreślają ich styl i charakter.

7 pomysłów na prezent pod choinkę dla niej

Kup coś, co wywoła uśmiech i zainspiruje.

Migracja do Shopify krok po kroku – o czym powinieneś wiedzieć?

Ważne jest zachowanie odpowiedniej kolejności działań.

Czy używany iPhone 15 Pro to rozsądny wybór dla wymagających użytkowników?

Zakup smartfona z najwyższej półki nie zawsze musi oznaczać sięganie po fabrycznie nowy egzemplarz.

Jaki prezent na święta przygotować własnoręcznie?

Dlaczego warto postawić na upominki bożonarodzeniowe zrobione samodzielnie.

Jak przygotować gabinet stomatologiczny do codziennej pracy? Niezbędne materiały i akcesoria

Właściwe przygotowanie gabinetu stomatologicznego gwarantuje bezpieczeństwo i efektywność pracy.

Horyzonty Przyszłości: Prognoza Dominacji Technologii i Filamentów w Świecie Druku 3D

Technologia druku 3D dynamicznie przekształca się w pełnoprawny sektor przemysłowy i konsumencki.

Czym są opakowania typu display?

Displaye łączą funkcję ochronną z prezentacyjną.

Metody testowania wytrzymałości i odporności ubrań roboczych

Profesjonalna odzież robocza przechodzi szereg testów, aby zapewnić bezpieczeństwo i trwałość.
reklama
reklama