W małej miejscowości na Mazurach powstała inwestycja, która może zmienić komfort podróżowania nie tylko lokalnych mieszkańców. Nowy wiadukt drogowy w Sterławkach Wielkich oznacza koniec korków i większe bezpieczeństwo na trasie między Giżyckiem a Korszami.
Nowy wiadukt nad torami w Sterławkach Wielkich
Kierowcy, rowerzyści i piesi mogą już korzystać z nowego wiaduktu w Sterławkach Wielkich. Obiekt drogowy zastąpił dawny przejazd kolejowo-drogowy na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 592 z linią kolejową nr 38 Białystok – Głomno. Dotychczasowe rogatki i przestoje to już przeszłość. Nowy wiadukt liczy 40 metrów długości i został wybudowany tuż przy stacji kolejowej. Ma dwa pasy ruchu o łącznej szerokości 7 metrów oraz chodnik, a w jego sąsiedztwie powstało 1,25 km nowych dróg dojazdowych.
Bezkolizyjne skrzyżowanie w Sterławkach Wielkich to jeden z elementów szerszego projektu modernizacji linii kolejowej nr 38 na odcinku Giżycko – Korsze. Inwestycja obejmuje budowę nowych torów, peronów oraz przebudowę infrastruktury technicznej na całej trasie. Projekt realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest współfinansowany z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności, a jego całkowita wartość wynosi 876 mln zł netto. Dzięki temu powstają m.in. nowe wiadukty, jak ten w Sterławkach Wielkich.
Element wielkiej modernizacji kolei na Mazurach
Budowa wiaduktu to tylko fragment większego przedsięwzięcia – modernizacji linii kolejowej nr 38 na odcinku Giżycko – Korsze. Na całym szlaku trwa montaż nowych torów, peronów oraz sieci infrastrukturalnych. Postęp prac pozwala przypuszczać, że odcinek ten zostanie oddany przewoźnikom już w marcu 2026 roku. Niewykluczone jednak, że ruch zostanie wznowiony wcześniej – już w grudniu 2025 r., choć początkowo wyłącznie z użyciem trakcji spalinowej.
Na trasie powstają nowe perony i infrastruktura techniczna w miejscowościach takich jak Wilkasy-Niegocin, Sterławki Małe, Sterławki Wielkie, Martiany, Kętrzyn, Nowy Młyn, Linkowo, Tołkiny i Korsze. Pociągi pasażerskie po zakończeniu prac pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Oznacza to, że podróż z Ełku do Olsztyna skróci się o blisko godzinę.
Kolej szybsza, cichsza i bardziej przyjazna środowisku
Na zakończenie inwestycji pasażerowie zyskają nie tylko szybszy dojazd do Olsztyna, ale również wyższy komfort podróży. Elektryfikacja całej trasy ma ograniczyć hałas i emisję spalin, a także zwiększyć przepustowość dla przewoźników pasażerskich i towarowych.
Nowa infrastruktura zapewni bezpieczeństwo na skrzyżowaniach oraz stworzy możliwość rozwoju transportu szynowego w regionie. Dla mieszkańców Mazur oznacza to szybsze i wygodniejsze połączenia, a dla samorządów – szansę na rozwój lokalny i turystyczny.
źródło: PKP TLK
