4 C
Olsztyn
niedziela, 22 grudnia, 2024
reklama

Modernizacja trasy kolejowej skróci podróż z Ełku do Olsztyna

EłkModernizacja trasy kolejowej skróci podróż z Ełku do Olsztyna

PKP PLK ogłosiły podpisanie umowy na budowę nowych podstacji trakcyjnych na trasie Ełk-Giżycko-Korsze, co ma kluczowe znaczenie dla przyspieszenia podróży kolejowych w regionie. Dzięki tej inwestycji czas przejazdu z Olsztyna do Ełku ma zostać skrócony do niecałych dwóch godzin.

Prace nad szybszą trasą

Inwestycja o wartości 233 mln zł netto, finansowana z Krajowego Planu Odbudowy, obejmuje budowę podstacji trakcyjnych, które będą dostarczać energię elektryczną niezbędną do zasilenia sieci trakcyjnej. To umożliwi zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/h, co stanowi znaczną poprawę w porównaniu do obecnych 80 km/h.

W wypowiedzi dla Gazety Olsztyńskiej Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP PLK podkreśla, że dzięki modernizacji, podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko ma być krótsza o około 50 minut, zmniejszając całkowity czas przejazdu z ponad trzech do poniżej dwóch godzin.

Kontynuacja prac i udogodnienia

Natomiast prace modernizacyjne na trasie Ełk – Giżycko – Korsze rozpoczęły się już w marcu 2022 roku. Na odcinku 30 z 50 kilometrów trasy wykonano już nowy tor i zamontowano słupy trakcyjne. Na stacji w Giżycku zbudowano nową konstrukcję przejścia pod torami i trwają prace nad konstrukcją peronów, które będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.


Prace modernizacyjne na odcinku Giżycko- Korsze, rozpoczęły się jesienią zeszłego roku. Jak informuje PKP PLK, wykonawca jest w trakcie zbierania materiałów oraz demontażu starych elementów torów i peronów. W toku prac rozpoczęto również budowę pierwszych konstrukcji inżynieryjnych, w tym mostu w Giżycku oraz przepustów na odcinku między Giżyckiem a Kętrzynem. Obecnie trwa także budowa peronu na przystanku Niegocin-Wilkasy.

Elektryfikacja i przyszłość trasy

Projekt elektryfikacji trasy obejmuje także budowę 14 stacji i przystanków, które zostaną wyposażone w nowoczesne systemy zarządzania ruchem kolejowym oraz dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Modernizacja obejmuje również budowę nowych mostów i wiaduktów, co pozytywnie wpłynie na standard podróżowania koleją w regionie.

Cała trasa z Ełku do Korsz, która liczy około 100 km, do tej pory nie była zelektryfikowana.

Długoterminowe cele

Całkowite zakończenie prac na linii kolejowej nr 38 z Ełku do Korsz, wraz z elektryfikacją, planowane jest na I kwartał 2026 roku. Zadanie realizuje firma Aldesa na odcinku Ełk – Giżycko, z dofinansowaniem unijnym z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (499 mln zł z 649 mln zł netto), oraz firma Torpol na odcinku Giżycko – Korsze, finansowanym z Krajowego Planu Odbudowy (876 mln zł netto).

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

1 KOMENTARZ

1 Komentarz
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Kazik
15 kwietnia 2024 06:53

A co z trasą Mrągowo,Mikołajki ,Orzysz ?

Polecane