Ważne połączenie kolejowe wróciło do województwa warmińsko-mazurskiego. Od 18 czerwca pociągi znów kursują między Ełkiem a Giżyckiem, a w niedalekiej przyszłości podróż do Olsztyna skróci się aż o 50 minut. To efekt wartej setki milionów złotych modernizacji finansowanej przez Unię Europejską.
Połączenie Ełk – Giżycko znów dostępne dla pasażerów
Od 18 czerwca pasażerowie mogą znów korzystać z połączeń kolejowych na trasie Ełk – Giżycko (linia nr 38 Białystok – Głomno). Na tory wróciły trzy pary pociągów regionalnych oraz jedna para dalekobieżna. Dla odcinka Ełk – Korsze wciąż funkcjonuje autobusowa komunikacja zastępcza dla pięciu par pociągów.
PKP PLK zapewnia, że choć niektóre prace, zwłaszcza na peronach i przejazdach, będą kontynuowane, nie będą one miały wpływu na kursowanie składów ani komfort podróżnych.
Kompleksowa modernizacja linii
Inwestycja objęła wymianę torów na 49-kilometrowym odcinku oraz przebudowę aż 59 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów. Zmodernizowano perony na trzech stacjach (Giżycko, Wydminy, Stare Juchy) oraz dwóch przystankach (Woszczele, Siedliska). W Giżycku powstał również nowy tunel pod torami przy ul. Unii Europejskiej, który poprawił bezpieczeństwo pieszych.
Na trasie pojawiły się nowe urządzenia sterowania ruchem oraz nowoczesne przejazdy kolejowo-drogowe – aż 26 skrzyżowań przeszło modernizację, a dwa z nich zastąpiono skrzyżowaniami bezkolizyjnymi w Giżycku i Wydminach.
W stronę Olsztyna szybciej i bardziej ekologicznie
Po zakończeniu wszystkich etapów i uzyskaniu odpowiednich zezwoleń pociągi mają osiągać prędkość do 160 km/h – dwukrotnie szybciej niż wcześniej. Czas podróży do Olsztyna skróci się o około 50 minut i wyniesie mniej niż 2 godziny. Składy towarowe będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h.
Elektryfikacja trasy ograniczy emisję zanieczyszczeń i zwiększy przepustowość linii, co umożliwi uruchomienie większej liczby połączeń.
Milionowe inwestycje na Mazurach
Wartość robót na odcinku Ełk – Giżycko to 798 mln zł brutto. Wykonawcą było konsorcjum firm: Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones S.A., COALVI S.A. i China Civil Engineering Construction Corporation. Projekt współfinansowano z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko – dofinansowanie wyniosło 499 mln zł netto.
Trwają prace na trasie Giżycko – Korsze
Na kolejnym odcinku linii nr 38 – między Giżyckiem a Korszami – trwa budowa nowego toru. Roboty prowadzone są równocześnie od strony Korsz i Giżycka. Gotowe są konstrukcje peronów, a wkrótce zostanie oddany do użytku nowy wiadukt drogowy w Sterławkach Wielkich, zastępujący przejazd kolejowy.
Planowane zakończenie prac to połowa 2026 roku, jednak możliwe jest wcześniejsze udostępnienie linii dla ruchu spalinowego już w grudniu 2025. Elektryczne składy pojadą po uzyskaniu dopuszczenia do podsystemu „Energia”.
„Zakończenie prac budowlanych i dopuszczenie do eksploatacji oznaczać będzie zupełnie nową jakość podróżowania koleją po Mazurach” – podaje PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
źródło: PKP PLK, fot. PKP PLK

