Ministerstwo Infrastruktury dokonało przeglądu projektów, które mają być realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PKP PLK) przy wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Celem tego przeglądu było zoptymalizowanie alokacji środków, aby maksymalnie zwiększyć efektywność inwestycji w rozwój sieci kolejowej w Polsce.
Przegląd i optymalizacja projektów kolejowych
Przegląd projektów wykazał, że niektóre z zaplanowanych inwestycji były nieefektywne i mogły generować niezasadne koszty. W związku z tym podjęto decyzję o zmianie alokacji środków na bardziej efektywne projekty, które przyniosą lepsze rezultaty dla rozwoju infrastruktury kolejowej. Decyzja ta dotyczyła głównie zadań, których realizacja mogłaby prowadzić do utrzymania niekorzystnego układu torowego, kolizji z innymi inwestycjami lub powstania wąskich gardeł, których usunięcie byłoby kosztowne.
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podał przykład przystanku Patrzyków na magistrali Warszawa – Poznań, gdzie zatrzymało się 4 tysiące pociągów, a skorzystało z niego jedynie 23 pasażerów. Takie przypadki podkreślają konieczność bardziej efektywnego inwestowania środków publicznych, aby generowały one jak największe korzyści dla pasażerów, przewoźników i całego sektora transportu kolejowego.
Rezygnacja z nieefektywnych inwestycji
W związku z decyzją o przesunięciu przyznanego w ramach KPO finansowania na inne projekty kolejowe, PKP Polskie Linie Kolejowe odstąpiły od zawarcia umów w ramach następujących postępowań (dotyczące naszego regionu):
„Zabudowa urządzeń SDIP granica IZ Olsztyn – Jamielnik na LK 353 wraz z zabudową terminala operatora na st. Iława”
„Zabudowa CSDIP i SMW na liniach: nr 219 (odcinek Szczytno – Ełk Towarowy), nr 220 (odcinek Olsztyn Śródmieście – Olsztyn Gutkowo)”
Pozostałe zawieszone inwestycje:
„Zaprojektowanie, dostawa i zabudowa urządzeń Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Cieszyn” oraz „Zaprojektowanie, dostawa i zabudowa urządzeń Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 191 na odcinku Goleszów – Wisła Głębce”
„Przebudowa urządzeń srk w stacji Powroźnik. Zabudowa systemu nadrzędnego z włączeniem do zdalnego sterowania stacji Krynica Zdrój „Kr””
„Włączenie sterowania stacjami Brzeźnica i Przeciszów do st. Spytkowice”
„Modernizacja urządzeń SRK w stacji Kraków Nowa Huta NHA i budowa urządzeń sterowania zdalnego podg Kościelnik”
„Przeniesienie sterowania st. Papowo Toruńskie, Turzno, Wąbrzeźno do st. Kowalewo Pomorskie”
„Zabudowa zdalnego sterowania na nastawni w Siedlcach (sterowanie stacjami Platerów, Niemojki oraz Sokołów Podlaski)”
„Zabudowa urządzeń sterowania zdalnego podg Książki zew st. Jabłonowo Pomorskie”
„Zabudowa urządzeń sterowania zdalnego na st. Kołodziejowo, Janikowo ze sterowaniem ze st. Mogilno”
„Budowa stacji Surochów na linii kolejowej nr 101 Munia – Hrebenne”
Nowe inwestycje i alokacja środków z KPO
PKP PLK zobowiązano do zagospodarowania około 500 mln zł na inne projekty, które przyniosą większe korzyści dla podróżnych i transportu kolejowego. Procedura aneksowania umów o dofinansowanie z KPO została już wszczęta, a nowe postępowania planuje się ogłosić w IV kwartale 2024 roku. Całkowita wartość unijnego wsparcia z KPO na kolej to ponad 18 mld zł.
źródło: PKP PLK