Podczas XXI sesji Rady Miasta Olsztyna został odrzucony wniosek o poszerzenie porządku obrad w sprawie uzyskania od Prezydenta Olsztyna informacji nt. realizacji projektu tramwajowego.
– Na stole leżą publiczne miliony a radnych nie interesują dochodzące do opinii publicznej niepokojące sygnały w niniejszej sprawie. Skoro Pan Prezydent i radni tzw. koalicji zarządzającej miastem uznali, że temat jest niegodny uwagi podczas dyskusji publicznej skorzystałem więc z prawa zapytania w trybie interpelacji. – napisał do nas radny miejski Jarosław Babalski.
Poniżej zamieszczamy treść interpelacji. Czekamy na odpowiedź ratusza.
Interpelacja
Dotyczy: Stanu realizacji projektu tramwajowego
Proszę o przedstawianie informacji w sprawie:
1. Stanu (sytuacji) realizacji przedsięwzięcia pod nazwą Rozbudowa linii tramwajowej w Olsztynie nr referencyjny – ZP.271.1.10.2020.a / Rodzaj zamówienia – roboty budowlane. Szacunkowa całkowita wartość bez VAT 389 990 883. 72 mln PLN. Przesuwanie kolejnych terminów rozstrzygnięcia przetargu stwarza wrażenie bliżej nieokreślonych przeszkód. Proszę o wyjaśnienie tych wątpliwości. Proszę o potwierdzenie wysokości środków finansowych jakie miasto przeznaczyło na realizację tego przedsięwzięcia i opis zakresu prac budowlanych.
2. Stanu realizacji Umowy Nr JRP.V.272.7.2018 z dnia 18 lipca 2018 roku pomiędzy Gminą Olsztyn reprezentowaną przez Pana Prezydenta a firmą Durmazlar reprezentowaną przez członka zarządu, pełnomocnika – tu nazwisko. Jak wynika z umowy całkowita wartość przedmiotu umowy, określonego w §2 wynosi brutto 206.189.793,43 mln.
A. Proszę przedstawić szczegółowy harmonogram (z terminami) odbioru pierwszego i kolejnych tramwajów. Zapisy umowy §5 mówią o miesiącach, ale nie określono od jakiej daty?
B. Czy prawdą jest to o czym rozpisuje się prasa tj. zmiany ceny i terminów realizacji (jakie sygnalizuje firma Durmazlar).
C. Czy producent – firma Durmazlar wystąpiła do zamawiającego z pismem o aneksowanie umowy (jeśli tak to proszę udostępnić to pismo).
D. Jakie stanowisko wobec wspomnianego pisma zamierza Pan przyjąć?
E. Jaka jest prawda na temat nagle przerwanej a co dopiero rozpoczętej jeździe testowej pierwszego egzemplarza dostarczonego tramwaju, który jak wszyscy wiemy wykoleił się (jakie były powody tego zdarzenia). Wyjaśnienia, że sprawa Covid-19 uniemożliwiły ekipie prowadzącej test na kontynuację jazdy brzmi jak ponury żart i odbieram to jako naigrywanie się z podatnika. Przecież skoro wszystko jest ok. to wystarczyło nastawić wykolejony tramwaj i kontynuować jazdę. Dlaczego tego nie zrobiono?
F. Proszę aby odniósł się Pan do zapisów zawartych w § 6 Umowy tj. „Kary umowne i odpowiedzialność” i wyjaśnił w jakim celu strony je zawierają skoro wskutek nie znanych opinii publicznej zawirowań umawiające się strony mogą je dowolnie zmieniać.
Cały ten projekt tramwajowy, od samego początku, budzi wiele wątpliwości nie tyle nawet wśród radnych co wśród olsztyniaków. Ludzie oczekują przejrzystości finansowej. Nas miasto rozlicza wręcz co do złotówki a samo szafuje setkami milionów. Pytanie zasadnicze: czy coś w końcu wiadomo o finale sądowego sporu miasta z firmą FCC, jeśli w ogóle ten finał nastąpił? Olsztyniacy powinni wiedzieć o tym, bo w przypadku przegranej miasta czekają ich horrendalne podwyżki wszystkiego praktycznie. Uspakajający ton prezydenta w stylu, że “na pewno wygramy i wszystko jest po naszej stronie” nie przekonuje jednak zbytnio z perspektywy ewidentnych błędów finansowych popełnionych przy planowaniu poprzedniego przetargu… Czytaj więcej »
Uważam, że Grzym ma to w d!!! Jak i całe te miasto .