W olsztyńskiej debacie o transporcie pojawił się nowy, przełomowy głos. Radny Adam Andrasz wraz z działaczami społecznymi – Sonią Solarz-Taciak oraz Bartoszem d’Obyrnem – przedstawili kompleksową wizję rozwoju komunikacji tramwajowej i drogowej Olsztyna do 2040 roku. To jeden z najbardziej szczegółowych projektów przygotowanych przez lokalną opozycję od lat.
Wizja rozwoju komunikacji tramwajowej i drogowej Olsztyna do 2040 roku
Inicjatorzy podkreślają, że ich celem było pokazanie, iż opozycja ma gotowe, konkretne pomysły na długofalowy rozwój miasta. Wskazują, że nie chcą pozostawać jedynie stroną krytyczną wobec działań ratusza, ale partnerem gotowym przedstawić własne rozwiązania, zanim zrobi to magistrat. Zapowiadają też otwartość na dialog i konsultacje, licząc, że przedstawione propozycje zostaną realnie uwzględnione w miejskich decyzjach.
Jak zaznaczają autorzy dokumentu, część pomysłów od lat pojawia się w debatach publicznych – jak koncepcja trasy Nauka–Dom–Praca czy połączenia ulic Wilczyńskiego i Warszawskiej. Teraz jednak mają stać się elementem spójnej, jednolitej strategii na najbliższe piętnaście lat.
Największe wyzwania komunikacyjne Olsztyna, które plan ma rozwiązać
W przedstawionym planie opozycja wyróżnia cztery kluczowe problemy transportowe, które powinny stać się priorytetami miasta:
- odciążenie komunikacyjne Zatorza
- odblokowanie ul. Sikorskiego
- usprawnienie przejazdu przez rondo OKS
- skrócenie czasu dojazdu do Kortowa
Aby osiągnąć te cele, autorzy proponują m.in. przyłączenie do Olsztyna sąsiadujących osiedli Sterowców, Bartąga i Tęczowego Lasu oraz wprowadzenie torowiska tramwajowego w obrębie modernizowanego wiaduktu na Zatorzu przy placu Bema. W ich ocenie te decyzje stanowiłyby fundament pod dalszy rozwój miejskiej komunikacji.
Rozbudowa tramwajów do 2040 roku. Osiem dużych inwestycji na mapie miasta
Najobszerniejszą część planu stanowią propozycje dotyczące infrastruktury tramwajowej. Zakładają one stworzenie nowych połączeń, budowę pętli, wydłużenie istniejących linii oraz realizację parkingów Park&Ride, które mają odciążyć komunikację samochodową.
Pełna lista proponowanych inwestycji tramwajowych obejmuje:
- Budowa linii tramwajowej do osiedla Sterowców (ul. Limanowskiego – Sybiraków -Wojska Polskiego). Budowa na końcu linii parkingu Park and Ride;
- Budowa linii tramwajowej do ulicy Borowej (ul. Limanowskiego – Jagiellońska);
- Przebudowa wiaduktu na Zatorze (przy Placu Bema);
- Budowa linii tramwajowej na ul. Dworcowej oraz Kętrzyńskiego;
- Budowa linii tramwajowej na ul. Warszawskiej z pętlą na Kortowie. Budowa parkingu Park and Ride przy pętli;
- Budowa linii tramwajowej na połączeniu ul. Wilczyńskiego i al. Warszawskiej;
- Budowa linii tramwajowej na ul. Wilczyńskiego oraz przedłużenie linii tramwajowe na ul. Witosa i Krasickiego;
- Budowa linii tramwajowych do Bartąga oraz osiedla Tęczowy Las;
Autorzy dokumentu podkreślają, że tylko kompleksowy rozwój tramwajów może realnie zmniejszyć korki w mieście, zapewniając szybki transport dla rosnącej liczby mieszkańców południowych osiedli.
Propozycje zmian w układzie drogowym Olsztyna na najbliższe 15 lat
Drugą filarową częścią planu jest rozbudowa infrastruktury drogowej. Projekt obejmuje budowę nowych ulic, połączeń oraz pięciu strategicznych wiaduktów, których zadaniem jest usprawnienie ruchu i rozładowanie punktów o największym natężeniu. W planie drogowym Olsztyn 2040 znalazły się:
- Budowa ul. Nowobałtyckiej
- Budowa wiaduktu nad rondem OKS (ciąg ul. Artyleryjska – Schumana) oraz dodatkowego pasa do skrętu w ul. Bałtycką
- Budowa wiaduktu nad ul. Piłsudskiego w ciągu ul. Dworcowej
- Budowa wiaduktu nad ul. Pstrowskiego w ciągu ul. Sikorskiego
- Budowa wiaduktu nad ul. Sikorskiego w ciągu ul. Tuwima – Synów Pułku
- Realizacja trasy Nauka – Dom – Praca
- Połączenie ul. Wilczyńskiego z ul. Warszawską
- Połączenie ul. Wilczyńskiego z ul. Szymborskiej
Zdaniem Andrasza i działaczy społecznych jest to pakiet działań, który może odmienić sytuację na głównych arteriach, skrócić czas przejazdu między największymi osiedlami i odciążyć centra komunikacyjne.
Zielone torowiska jako odpowiedź na zmiany klimatyczne i miejskie wyspy ciepła
W dokumencie duży nacisk położono także na konieczność budowy zielonych torowisk. Opozycja przekonuje, że to nie tylko element estetyczny, ale też sposób na obniżanie temperatur w mieście oraz poprawianie retencji wód opadowych. W ich ocenie wprowadzenie takich rozwiązań jest już standardem w największych miastach Europy i powinno stać się jednym z priorytetów Olsztyna na najbliższe lata.
Plan 2040 może wywołać szeroką debatę w Olsztynie. Opozycja czeka na reakcję ratusza
Projekt przedstawiony przez radnego Andrasza oraz Sonię Solarz-Taciak i Bartosza d’Obyrna jest jednym z najbardziej kompleksowych społecznych dokumentów dotyczących transportu w Olsztynie od lat. Wprowadza nowe spojrzenie na rozwój miasta i zapowiada, że w nadchodzących miesiącach temat może stać się jednym z najgorętszych punktów debaty publicznej.
Opozycja deklaruje gotowość do rozmów, konsultacji i negocjacji, podkreślając, że celem planu nie jest tworzenie podziałów, lecz przygotowanie miasta do rosnących wyzwań komunikacyjnych.
