Czy mieszkańcy olsztyńskiego Zatorza doczekają się tramwaju? Prezydent Robert Szewczyk w rozmowie z Radiem Olsztyn przyznał, że temat wraca na miejską agendę. Jakie są szanse, że nowa linia pojawi się w tej części miasta?
Tramwaj na Zatorze. Czy i kiedy pojawi się nowa linia?
Pomysł poprowadzenia linii tramwajowej na Zatorze pojawiał się już wcześniej, ale dotąd nie udało się go zrealizować. W rozmowie w audycji „Poranne pytania” Radia Olsztyn prezydent Olsztyna, Robert Szewczyk, potwierdził, że sprawa ponownie jest analizowana.
„Takie plany w przeszłości były, natomiast uwarunkowania techniczne są naprawdę bardzo trudne i trzeba sobie zadać pytanie, co zyskamy, a co stracimy, wprowadzając tramwaj na Zatorze” – powiedział Szewczyk w rozmowie z Andrzejem Piedziewiczem.
Jak podkreślił, kluczowe będzie rzetelne przygotowanie projektu. Zanim zapadną decyzje o budowie, konieczne są dokładne analizy kosztów, infrastruktury i potencjalnej liczby pasażerów.
Decyzja o linii tramwajowej na Zatorze do końca roku
Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie przygotowuje obecnie nowy plan transportu publicznego, który ma uwzględnić również kwestie rozwoju sieci tramwajowej. Dokument ma być gotowy jeszcze w tym roku.
„To ta jednostka układa transport publiczny, liczy, jak wykorzystywane są linie, czy wożą pasażerów, czy powietrze, i czy dojeżdżają tam, gdzie mieszkańcy tego oczekują” – tłumaczył prezydent w Radiu Olsztyn.
Nowy plan ma określić, w którą stronę Olsztyn powinien rozwijać komunikację szynową – czy inwestować w południowe osiedla, rejon ulicy Dworcowej, czy właśnie w Zatorze.
Alternatywa: lepsze autobusy zamiast torów
Jeśli analizy nie wykażą zasadności budowy linii tramwajowej, miasto może skupić się na poprawie komunikacji autobusowej. Jak poinformował Robert Szewczyk, Olsztyn stale monitoruje obłożenie tras i reaguje na potrzeby mieszkańców.
Jednym z efektów tych analiz jest powstanie nowego przystanku przy ul. Limanowskiego, tuż za wiaduktem. Ma on poprawić dostępność komunikacji dla mieszkańców północnej części miasta.
Miliony na rozwój komunikacji w Olsztynie
Olsztyn kontynuuje inwestycje w transport publiczny, niezależnie od ostatecznej decyzji dotyczącej tramwaju na Zatorze.
„Miasta takie jak Olsztyn nie będą mogły kupować innych autobusów niż elektryczne. Dlatego jeszcze takim rzutem na taśmę kupiliśmy 20 hybryd” – wyjaśnił Szewczyk na antenie Radia Olsztyn.
Jak dodał, tramwaje – wbrew powszechnemu przekonaniu – nie są uznawane przez Unię Europejską za środek transportu zeroemisyjnego, w przeciwieństwie do autobusów elektrycznych.
Kiedy poznamy odpowiedź?
Czy tramwaj pojedzie na Zatorze? Odpowiedź ma paść po opracowaniu nowego planu transportowego. Prezydent przyznał, że wszystko musi być dobrze policzone, żeby przygotować wnioski do kolejnych perspektyw unijnych.
źródło: Radio Olsztyn