We wtorek, 26 sierpnia, zapadła kluczowa decyzja w sprawie budowy nowej drogi ekspresowej S5. Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad wskazała wariant przebiegu trasy, który zostanie zarekomendowany do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. To kolejny krok w kierunku jednej z największych inwestycji drogowych w regionie.
48 kilometrów S5 w warmińsko-mazurskim
Na odcinku warmińsko-mazurskim wybrano wariant W4, który przewiduje budowę 48,5 km drogi ekspresowej S5 w przekroju 2×2. Powstanie aż 118 obiektów inżynierskich – w tym 23 wiadukty, 19 mostów i 76 przejść dla zwierząt, które mają zapewnić bezpieczeństwo i ochronę środowiska. Ekspresówka zostanie połączona z siecią lokalną dzięki węzłom Franciszkowo, Iława Południe, Biskupiec i Mierzyn. Dodatkowo analizowana jest budowa węzła Iława Zachód, o który wnioskowały lokalne samorządy.
Kujawsko-pomorski odcinek S5
Na trasie przez województwo kujawsko-pomorskie wybrano wariant W1A o długości 39 km. Uwzględnia on węzły Sarnowo, Radzyń Chełmiński i Świecie nad Osą. Powstanie tam 42 obiekty inżynierskie, a także przejścia dla zwierząt i przepusty. W planach jest również obwód utrzymania drogi oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych w pobliżu Dębieńca.
Harmonogram budowy S5
Rekomendowane warianty zostaną ujęte we wniosku o decyzję środowiskową, który jeszcze w tym roku ma trafić do regionalnych dyrekcji ochrony środowiska w Olsztynie i Bydgoszczy. W ramach postępowań administracyjnych przewidziane są konsultacje społeczne. Cały odcinek S5 z Ostródy do Grudziądza będzie miał prawie 90 km i połączy południową obwodnicę Ostródy z autostradą A1. Inwestycja, której koszt szacuje się na 6,8 mld zł, została wpisana do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Kierowcy pojadą nową trasą planowo w 2033 roku.
źródło: GDDKiA
