Olsztyn rozstrzygnął przetarg na dostawę sześciu niskopodłogowych tramwajów, które zasilą flotę miejskiego przewoźnika MPK. Nowe tramwaje dostarczy firma Saatz, której oferta została uznana za najkorzystniejszą. Zamówienie obejmuje także możliwość zakupu do ośmiu dodatkowych pojazdów w przyszłości, co pozwoli na dalszy rozwój sieci tramwajowej w stolicy Warmii i Mazur.
Nowe tramwaje dla Olsztyna
Na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ), oferta złożona przez firmę Saatz uzyskała 88 punktów na 100 możliwych. Zamówienie obejmuje dostawę sześciu wieloczłonowych tramwajów wraz z pełnym serwisem gwarancyjnym oraz przeniesieniem praw własności na zamawiającego. Tramwaje będą wyposażone w specjalistyczny osprzęt i narzędzia niezbędne do ich utrzymania. Oprócz podstawowego zamówienia, w przetargu przewidziano opcję zakupu ośmiu dodatkowych pojazdów, co pozwoli na elastyczne zarządzanie rozbudową floty w przyszłości.
Wartość zamówienia podstawowego, które obejmuje dostawę sześciu tramwajów, wynosi 110 687 700,00 zł brutto. Dodatkowo, zamówienie opcjonalne, obejmujące możliwość zakupu do ośmiu kolejnych tramwajów, zostało wycenione na 138 065 040,00 zł brutto.
Olsztyn określił wymagania techniczne tramwajów, w tym długość między 29 a 33 metry oraz szerokość pudła na 2,5 metra, z możliwością nieznacznego zwężenia. Co najmniej 70% powierzchni tramwaju będzie stanowiła niska podłoga, co ułatwi dostęp osobom o ograniczonej mobilności. Tramwaje mają pomieścić minimum 200 pasażerów, z czego 15% miejsc będzie siedzących.
Oferta Saatza
Firma Saatz, oferując model tramwaju ST1, przedstawiła projekt spełniający wymogi techniczne określone przez zamawiającego. Nowy tramwaj ma pojemność 210 pasażerów, 36 miejsc siedzących i dodatkowe 6 miejsc rozkładanych. Udział niskiej podłogi wynosi 71%, a szerokość przejścia między siedzeniami to 800 mm, co zapewnia wygodne przemieszczanie się pasażerów wewnątrz pojazdu.
Saatz zaoferował także przedłużenie rękojmi na tramwaje o dwa lata, co dodatkowo zwiększa atrakcyjność ich oferty.
Przyszłość olsztyńskich tramwajów
Zamówienie nowych tramwajów to kolejny krok w modernizacji komunikacji miejskiej w Olsztynie. Wprowadzenie nowego modelu do floty MPK może jednak stanowić wyzwanie z uwagi na konieczność obsługi trzech różnych typów tramwajów. Niemniej jednak nowe pojazdy mają poprawić komfort podróżowania i przyczynić się do dalszego rozwoju zrównoważonego transportu publicznego w mieście.
Podpisanie umowy z firmą Saatz ma nastąpić w najbliższym czasie, po zakończeniu formalnych procedur. Mieszkańcy Olsztyna mogą spodziewać się, że pierwsze tramwaje nowego typu pojawią się na torach w drugiej połowie 2026 roku, co z pewnością wpłynie na jakość podróży i obsługę pasażerów w regionie.
źródło: zamowienia.olsztyn.eu
3 rodzaje tramwajów każdy od innego producenta co z częściami zamiennymi naprawami itd czy ktoś w tym ratuszu myśli? jakie to powoduje koszty?
Ponad 18 milionów złotych za jeden tramwaj z tych sześciu za 110 687 700 złotych , to trochę dużo. Wynika, że za jeden tramwaj można by 20 autobusów kupić… , a za te 6 zamówionych tramwajów to nawet 100 albo więcej nowoczesnych autobusów.