W Olsztynie pewna 34-letnia kobieta stała się ofiarą oszustwa na 10 tysięcy złotych. Sprawca podał się za pracownika banku i przekonał kobietę do zmiany danych do bankowości online i wykonania szeregu transakcji kodami BLIK. Zwolennicy bezpieczeństwa cyfrowego apelują o większą ostrożność podczas realizacji operacji bankowych.
Oszustwo jako rzekomy pracownik banku
Komenda Miejska Policji w Olsztynie otrzymała w ostatni poniedziałek (11.09.2023 r.) zgłoszenie o podejrzeniu oszustwa. W poprzedni piątek (08.09.2023 r.) do poszkodowanej 34-latki zadzwoniła osoba, która podała się za pracownika banku, w którym kobieta posiadała konto. Oszust poinformował kobietę o próbie wyłudzenia kredytu na jej dane, na co kobieta zdecydowanie zaprzeczyła. W odpowiedzi podszywający się pod pracownika banku człowiek przekazał instrukcje, które miały na celu „zabezpieczenie” środków na koncie ofiary. 34-latka zainstalowała rekomendowaną aplikację, zmieniła dane do logowania i przelała pieniądze za pomocą systemu BLIK. Po wykonaniu wszystkich zalecanych kroków, usłyszała, że jej pieniądze są już bezpieczne.
Apel o ostrożność
Niepokój ofiary oszustwa sprawił, że osobiście udała się do swojego banku. Tam dowiedziała się smutnej prawdy – padła ofiarą oszustwa. Straty oszacowano na prawie 10 tysięcy złotych. Wobec powyższego, banki i Policja apelują o zachowanie szczególnej ostrożności podczas dokonywania transakcji internetowych. Przypominają, że pracownicy banku nigdy nie proszą klientów o podawanie haseł do kont, kodów autoryzacyjnych czy instalowanie nowych aplikacji. Za każdym razem, gdy ktoś próbuje wymusić na nas podanie tego typu informacji, powinniśmy natychmiast powiadomić służby zarządzania kryzysowego banku oraz Policję.
Wspomniane przypadki oszustw są coraz częściej spotykane. Instytucje finansowe razem z Policją podejmują starania, aby edukować społeczeństwo i zminimalizować możliwość wystąpienia podobnych sytuacji w przyszłości.
źródło: KMP Olsztyn
http://olsztyn.policja.gov.pl/o02/aktualnosci/110400,Oszustwo-na-pracownika-banku.html