Pod wpływem ostatnich kryzysów gospodarczych, zarówno pandemii COVID-19 jak i konfliktu na Ukrainie, poszczególne regiony na całym świecie zmuszone zostały do zwiększenia starań, by ożywić swoją lokalną ekonomię. Tworzenie atrakcyjnej marki regionu, rozpoznawalnej przez potencjalnych inwestorów stało się kluczowym elementem w wyścigu o przyciągnięcie nowych inwestycji. Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego przeprowadził czternastomiesięczną kampanią promującą region.
Pierwsze wrażenia przedsiębiorców: Warmia i Mazury przed kampanią
Z danych z lutego 2022 roku wynika, że przedsiębiorcy i czołowi menadżerowie firm z całego kraju kojarzyli Warmię i Mazury przede wszystkim z walorami przyrodniczo-krajobrazowymi i turystyką. Region wywoływał u nich pozytywne emocje, a 63% badanych uważało go za atrakcyjny. Przytaczane marki kojarzone z Warmią i Mazurami dotyczyły głównie producentów żywności, zwłaszcza produktów drobiarskich, mleka i wyrobów mlecznych. Odpowiedzi na pytania o branże związane z tym regionem najczęściej wskazywały na turystykę, choć nikt nie wymienił marki reprezentującej tę branżę. Opinie na temat rozwoju gospodarczego były podzielone, a ocena atrakcyjności inwestycyjnej nie różniła się znacząco od ocen innych polskich regionów.
Zmiana perspektywy
Rok później, po intensywnych działaniach promujących przedsiębiorczość na Warmii i Mazurach, badania pokazują znaczącą zmianę w postrzeganiu regionu przez przedsiębiorców i menadżerów firm. Odsetek osób kojarzących region z dynamicznym rozwojem gospodarczym wzrósł z 17,7% do 21,7%. Co więcej, liczba osób uznających sytuację gospodarczą Warmii i Mazur za lepszą w porównaniu do sytuacji gospodarczej w całym kraju wzrosła z 8% do 18,3%.
Perspektywy rozwoju
Sektor turystyki nadal jest najczęściej wskazywany jako dominujący w regionie, choć przedsiębiorcy dostrzegają także rosnący potencjał sektorów takich jak technologie informacyjne, energia odnawialna czy biotechnologia.
Można zauważyć, że marki związane z Warmią i Mazurami są coraz częściej kojarzone nie tylko z produkcją żywności, ale też z innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi i zrównoważonym rozwojem.
Kierunek zmian
Czy te zmiany są wystarczające, aby przyciągnąć nowe inwestycje? Czas pokaże, czy kampania Urzędu Marszałkowskiego przyczyniła się do zmiany obrazu regionu w oczach przedsiębiorców. Mimo wszystko jest to istotny krok w kierunku zbudowania marki Warmii i Mazur jako atrakcyjnego miejsca dla inwestycji i biznesu.
źródło: Urząd Marszałkowski
Poważnie myślę o hodowli ślimaków na Brzezinach
A co na to klechistan, znaczy się baby i dziady z gietrzwałdu