Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz poinformował, że Prokuratura Regionalna w Białymstoku przedstawiła mu zarzuty niedopełnienia obowiązków i działania na szkodę interesu publicznego. Grzymowicz czuje się niewinny, nadal będzie pełnił urząd. Przedstawione mu zarzuty zagrożone są karą do 8 lat.
Prezydent Olsztyna poinformował, że przedstawione mu zarzuty wiążą się z działalnością Europejskiego Centrum Wsparcia Społecznego Helper, które w Olsztynie i kilku innych gminach regionu prowadziło środowiskowe domy pomocy. Stowarzyszenie prowadziła Katarzyna K., żona byłego posła PiS i b. agenta CBA, zwanego „agentem Tomkiem”. Grzymowicz poinformował na konferencji, że już 2015 roku Urząd Kontroli Skarbowej wysłał wojewodzie warmińsko-mazurskiemu notę, w której informował o nieprawidłowym wykorzystywaniu przez Helpera samorządowych dotacji. – Ani wojewoda z PO-PSL, ani wojewoda z PiS ani mnie, ani innych samorządów o tej nocie do dziś nie poinformował – powiedział na konferencji Grzymowicz i dodał, że to działanie ocenia jako „nieprawidłowe funkcjonowanie organów państwa”.
Wojewoda warmińsko-mazurski przesłał Twojemu Kurierowi Olsztyńskiemu oświadczenie, w którym zapewnił, że informował samorządy o nieprawidłowościach w działalności stowarzyszenia Helper. Poinformował także o postępowaniach dotyczących zwrotu dotacji przez samorządy.
Rzecznik prasowa wojewody warmińsko-mazurskiego Bożena Ulewicz w przesłanym w czwartek dla TKO oświadczeniu podała, że notę, o której mówił Grzymowicz w marcu 2015 roku otrzymał wojewoda z PSL Marian Podziewski „który nie podjął jednak w tej sprawie żadnych działań”.
– Wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki objął swój urząd 9 grudnia 2015 r. Na początku 2016 roku wojewoda na podstawie informacji medialnych oraz noty sygnalizacyjnej Urzędu Kontroli Skarbowej w Olsztynie powziął informację o nieprawidłowościach w wykorzystywaniu dotacji przez Stowarzyszenie Europejskie Centrum Wsparcia Społecznego Helper. Notę UKS skierował w marcu 2015 roku do ówczesnego wojewody Mariana Podziewskiego, który nie podjął jednak w tej sprawie żadnych działań. Dopiero wojewoda Artur Chojecki polecił Wydziałowi Polityki Społecznej WM UW uregulowanie funkcjonowania Środowiskowych Domów Samopomocy w województwie, w tym w szczególności w zakresie przekazywania i wydatkowania środków. Wojewoda wstrzymał przekazywanie pieniędzy Helperowi na tworzenie nowych ŚDS oraz remonty w już działających placówkach. Zapadła również decyzja o przygotowaniu kompleksowego planu kontroli i niezwłocznego ich przeprowadzenia z pierwszeństwem wobec innych kontroli. Należy zaznaczyć, że już od roku 2015 UKS prowadził postępowanie kontrolne wobec Stowarzyszenia Helper, a po podjęciu działań przez Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki kontrole te odbywały się równolegle – napisała Ulewicz.
Rzecznik wojewody dodała, że kontrole w 5 domach samopomocy prowadzonych przez Helpera (w Olsztynie przy ul. Jacka Kuronia, Reszlu, Marcinkowie, Prejłowie i Jedwabnie) rozpoczęły się 13 lutego 2017 r. i trwały do 31 maja 2017 r.: – Kontrole koordynowane w 5 Środowiskowych Domach Samopomocy tj.: w Olsztynie przy ul. Jacka Kuronia, Reszlu, Marcinkowie, Prejłowie i Jedwabnie, prowadzonych przez Stowarzyszenie Europejskie Centrum Wsparcia Społecznego HELPER w Olsztynie, rozpoczęły się 13 lutego 2017 r. i trwały do 31 maja 2017 r. Wstępne cząstkowe ustalenia wskazywały na liczne nieprawidłowości w realizacji przez ECWS HELPER zadania zleconego dot. prowadzenia środowiskowych domów samopomocy. Podjęto decyzję o zorganizowaniu spotkania z przedstawicielami Jednostek Samorządu Terytorialnego, zlecających realizację zadania Stowarzyszeniu HELPER. Odbyło się pięć takich spotkań. Na spotkaniu 27 lutego 2017 r., w których Gminę Olsztyn reprezentował wiceprezydent Jarosław Słoma omówiono wstępne ustalenia dot. nieprawidłowości. W toku odbytych spotkań zwrócono również uwagę przedstawicielom JST, iż to do zadań gminy należy sprawowanie bieżącego nadzoru i kontroli wykonania zadania, gdyż to również gmina odpowiada za powierzone środki publiczne. Dlatego też, w uzgodnieniu z prezydentem, wójtami, burmistrzami obecnymi na spotkaniach, dyrektor Wydziału Finansów i Kontroli WM UW w piśmie z 3 marca 2017 r., skierowanym do ww. gmin, wskazała na konieczność wszczęcia przez nie odrębnych kontroli w zakresie realizacji zadania objętego umową pomiędzy poszczególnymi gminami a ECWS HELPER. W wyniku kontroli przeprowadzonych przez Wydział Polityki Społecznej oraz Wydział Finansów i Kontroli WM UW stwierdzono liczne nieprawidłowości, na podstawie których wojewoda warmińsko-mazurski wydał decyzje administracyjne w sprawie zwrotu przez gminy niewłaściwie wykorzystanych dotacji. Gmina Olsztyn, jak również pozostałe gminy odwołały się od decyzji wojewody do Ministra Finansów, negując ustalenia kontroli w zakresie stwierdzonych nieprawidłowości.
Bożena Ulewicz ujawnia też nowe rewelacje: – Odnosząc się do oświadczenia prezydenta Piotra Grzymowicza wygłoszonego podczas konferencji prasowej 21 listopada br. , zwracamy uwagę, iż prezydent Olsztyna poczynając od lutego 2017 r. wielokrotnie był informowany przez wojewodę oraz organy ściągania o nieprawidłowościach związanych z wydatkowaniem środków przez ECWS Helper. Natomiast o uwierzytelnioną kopię noty UKS prezydent zwrócił się do WM UW pismem, które wpłynęło 30 sierpnia 2019 r. , na co otrzymał odpowiedź z 5 września 2019 roku, iż o powyższy dokument należy wystąpić do organu, który go wydał, tj. do UKS. Brak powyższej noty nie pomniejszał wiedzy Pana Prezydenta w sprawie stwierdzonych nieprawidłowości. Raz jeszcze trzeba mocno podkreślić, że pierwsze spotkanie w tej kwestii i z udziałem Pana wiceprezydenta Jarosława Słomy, odbyło się z inicjatywy WM-UW 27 lutego 2017 roku. Od momentu powzięcia wiedzy o nieprawidłowościach wojewoda sukcesywnie przekazuje dokumenty i informacje związane ze sprawą organom ścigania.
Aktualnie Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki prowadzi postępowania administracyjne dotyczące zwrotu dotacji przekazanej przez gminy dla Helpera. Ogółem kwota do zwrotu za lata 2015-2017 wynosi ponad 1,6 mln zł. Ulewicz podała, że gmina Olsztyn oddała dotąd 769 tys. zł (+ odsetki 182 tys zł), gmina Reszel do końca roku ma oddać 437 tys. zł, gmina Jedwabno już oddała 86 tys. zł, gmina Purda ma oddać 219 tys. zł za dom w Marcinkowie, a oddała już 173 tys. zł za dom w Prejłowie.
Dodatkowo w wyniku kontroli przeprowadzonej przez UKS/ KAS ogółem kwota do zwrotu za lata 2010-2017 35.858.119,52 zł, w tym:
§ Gmina Olsztyn 1 410 000,00 zł (dot. utworzenia filii ŚDS „Dar Serca” przy ul. Kuronia 18), zwrócono 1 410 000 zł + odsetki 343 654 zł
§ Gmina Olsztyn – 8 570 124,15 zł (dot. utworzenia i działalności bieżącej ŚDS „Dar Serca” W projekcie decyzji określono kwotę 2.472.636,80 zł do zwrotu za 2011 r. (wykorzystaną niezgodnie z przeznaczeniem część dotacji celowej w kwocie 2.412.350,07 zł, niewykorzystaną część dotacji w kwocie 60.286,73 zł). Dnia 4.10.2019 r. Gmina Olsztyn wniosła odwołanie od ww. decyzji. Akta sprawy wraz z odwołaniem zostały przesłane do Ministra Finansów.
W przedmiocie dotacji udzielonej w latach 2012-2013 w kwocie 6.030.124,15 zł – postępowanie w toku
§ Gmina Olsztyn 6 508 104,32 zł (dotacja udzielona na działalność bieżącą ŚDS „Dar Serca” – postępowanie w toku
Więcej o Aferze Helpera:
- Mieszkaniec Olsztyna, Agent Tomek z zarzutami m.in. prania brudnych pieniędzy
- Prezydent Grzymowicz niewinny? Prokura Regionalna ma miażdżące dowody. Nowe informacje!
- Prezydent Olsztyna z prokuratorskimi zarzutami m.in. działania na szkodę interesu publicznego
- Były prokurator broni Grzymowicza. Prezydent zmuszony do poręczenia majątkowego na 80 tys. zł
No i się zaczęło w Olsztynie polowanie na czarownice. Kto mieczem wojuje panie Grzymowicz od miecza ginie. A co na to Małkowski?
zwroty dotacji od 2010 roku?
to nieprawidłowości Helpera sięgają czasów koalicji Grzymowicza z PiSem?