Choć samoloty startują i lądują regularnie, bilanse finansowe nie zawsze wzbijają się tak wysoko. Port Lotniczy Olsztyn-Mazury w Szymanach znalazł się w gronie ośmiu lotnisk w Polsce, które zakończyły ubiegły rok ze stratą. Mimo to jego rola w rozwoju Warmii i Mazur okazuje się znacznie większa, niż mogłyby sugerować liczby.
Lotnisko w Szymanach wśród ośmiu deficytowych portów w kraju
Z danych Polskich Portów Lotniczych wynika, że w 2024 roku aż osiem z piętnastu polskich lotnisk odnotowało stratę netto. W tej grupie znalazł się także Port Lotniczy Olsztyn-Mazury. Obok niego na liście pojawiły się porty w Radomiu, Lublinie, Łodzi, Zielonej Górze, Bydgoszczy, Modlinie i Szczecinie.
Przypomnijmy, że w 2024 roku port w Szymanach zakończył rok ze stratą netto w wysokości 17,7 mln zł. Wynik ten został częściowo złagodzony dzięki wsparciu finansowemu samorządu województwa warmińsko-mazurskiego. Łączne, narastające straty lotniska przekroczyły już ponad 140 mln zł.
Lotnisko Olsztyn-Mazury przynosi miliardowe korzyści regionowi
Mimo strat finansowych raport pokazuje, że wszystkie te porty generują pozytywny wpływ gospodarczy na swoje regiony. W przypadku Warmii i Mazur oznacza to miliardowe korzyści w postaci rozwoju turystyki, inwestycji oraz lokalnego rynku pracy. Wartość tego tzw. wpływu katalitycznego PPL szacuje dla lotnisk regionalnych na od 0,9 do 2,9 mld zł.
Lotnisko Olsztyn-Mazury, mimo ograniczonej liczby połączeń, pozostaje istotnym ogniwem komunikacyjnym północno-wschodniej Polski. Ułatwia podróże krajowe i zagraniczne, a także przyciąga turystów z Europy, którzy wybierają Warmię i Mazury jako miejsce wypoczynku.
Polskie lotniska z miliardowym wpływem na gospodarkę
Według raportu PPL, łączny wpływ wszystkich polskich lotnisk na gospodarkę w 2024 roku wyniósł ponad 48 miliardów złotych. Liderem pozostaje Lotnisko Chopina w Warszawie z zyskiem sięgającym 645 mln zł i wpływem katalitycznym na poziomie 8,1 mld zł. Wysokie wyniki odnotowały również Katowice-Pyrzowice (5,6 mld zł) i Kraków-Balice (5,1 mld zł).
Zupełnie inny obraz widać w mniejszych portach. Lotnisko w Szymanach, podobnie jak w Radomiu czy Lublinie, działa z deficytem, ale jego obecność ma kluczowe znaczenie dla rozwoju regionu. Tzw. wpływ katalityczny uwzględnia czynniki niezwiązane bezpośrednio z wynikiem finansowym portu – jak ruch turystyczny, rozwój przedsiębiorczości, logistyka czy transport towarów.
Innymi słowy, nawet jeśli port nie zarabia, jego istnienie generuje wymierne korzyści dla lokalnej gospodarki. Dodatkowy pasażer to średnio wzrost PKB o 10,5 tys. zł rocznie – taki przelicznik pokazuje, jak duży potencjał mają połączenia lotnicze dla regionów.
Olsztyn-Mazury z potencjałem na przyszłość
Lotnisko w Szymanach od początku swojego istnienia pełniło strategiczną rolę w zwiększaniu dostępności komunikacyjnej Warmii i Mazur. Dzięki połączeniom z Warszawą, Krakowem, Londynem czy Dortmundem region zyskał bezpośredni kontakt z krajowymi i zagranicznymi rynkami.
Choć wyniki finansowe wciąż nie są dodatnie, władze regionu traktują ten port jako inwestycję długofalową. Wzrost liczby turystów, rozwój infrastruktury oraz promocja regionu to efekty, których nie sposób przeliczyć wyłącznie na złotówki. Lotnisko Olsztyn-Mazury jest dziś nie tylko bramą dla podróżnych, ale również symbolem ambicji Warmii – regionu, który chce się rozwijać mimo trudności.
źródło: PAP
