0
2.4 C
Olsztyn
czwartek, 18 grudnia, 2025
reklama

Nowe serwisy na TKO: Sport | Nekrologi

Dramat? Port Lotniczy Olsztyn – Mazury przedstawił swoje rozliczenie za 2023 rok

OlsztynDramat? Port Lotniczy Olsztyn – Mazury przedstawił swoje rozliczenie za 2023 rok

Już 23 kwietnia w Krajowym Rejestrze Sądowym znalazło się zamieszczone przez spółkę Warmia i Mazury, właściciela i zarządcę portu Olsztyn – Mazury w Szymanach, sprawozdanie finansowe za 2023 rok. Wcześniej, 15 kwietnia, podczas zwyczajnego walnego zgromadzenia, raporty księgowe zatwierdził warmińsko-mazurski samorząd wojewódzki, jedyny udziałowiec spółki.

reklama

Ponad 140 tysięcy pasażerów

Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego port lotniczy Olsztyn – Mazury w 2023 roku obsłużył prawie 140,5 tysiąca pasażerów. To o 26,3 procent więcej niż w roku 2022, ale nadal 5 procent mniej niż w 2019 roku. Pasażerskich operacji lotniczych w 2023 roku wykonano 1170 (6,8 procent więcej niż w 2022 roku), natomiast nie zanotowano żadnego lotniczego cargo on-board.

Zeszły rok przyniósł spółce najwyższe w jej historii wpływy ze sprzedaży – wyniosły one 13,4 miliona złotych, czyli o 14 procent więcej niż w roku 2022 i aż o ponad 47 procent więcej niż w 2019 roku. 30 procent sprzedaży stanowiły przychody z działalności lotniskowej – poniżej 4 milionów złotych.

reklama

Wzrost kosztów

Wzrosły koszty działalności operacyjnej do 41,7 miliona złotych (o 11,8 procent więcej niż w 2022 roku).

Podobnie wygląda sytuacja w przypadku innych małych lotnisk, gdzie najwięcej wydaje się na wynagrodzenia pracowników oraz składki na ubezpieczenia społeczne. Lotnisko w Szymanach wydało na ten cel 14,1 miliona złotych, a te właśnie koszty przewyższyły wszystkie przychody przedsiębiorstwa.

Kwotę 10 milionów złotych przekroczyły usługi obce.

Wszystko to sprawiło, że port lotniczy poniósł stratę ze sprzedaży – 28,2 miliona złotych.

Milionowe dotacje

Warmińsko-mazurska spółka otrzymała dotację w wysokości 6,5 miliona złotych oraz zyskała ponad 1 milion złotych z innych przychodów operacyjnych. Dzięki temu oraz faktowi, że udało się utrzymać wydatki na bardzo niskim poziomie, ostatecznie saldo pozostałych przychodów i rozchodów wyszło na plus z kwotą 7,4 miliona złotych, przez co kwotę straty z działalności operacyjnej wyliczono na „tylko” 20,8 miliona złotych. Od tego odjęto koszty amortyzacji, czyli 11,5 miliona złotych, spółka osiągnęła ujemne EBITDA – 9,3 miliona złotych. Biorąc pod uwagę dodatnie saldo operacji finansowych, strata netto wyniosła poniżej 20 milionów złotych.

Dopłaty do kapitału

Jedyny właściciel, samorząd województwa warmińsko-mazurskiego, dopłacił do kapitału zakładowego 30,7 miliona złotych. Dzięki temu suma bilansowa spółki wyniosła 219,7 miliona złotych (wzrosła o 20,1 miliona złotych). Opłaciły się inwestycje w obiekty inżynierii lądowej, czyli farmy fotowoltaiczne – to pozwoliło na zwiększenie o 9 milionów złotych wartości majątku trwałego.

Dopłaty do kapitału od lat stanowią swoisty sposób na finansowanie działalności (a w zasadzie pokrywania strat) portu lotniczego w Szymanach. Dzięki temu od czterech lat spółka nie mieści się w definicji przedsiębiorstwa w trudnej sytuacji, nawet pomimo tego, że wskaźniki rentowności, płynności i zadłużenia nadal nie są na zadowalającym poziomie.

Ponad 228 milionów na lotnisko

Jak poinformował portal pasazer.com, na przestrzeni ostatnich lat spółka Warmia i Mazury otrzymała 171,2 miliona złotych dokapitalizowania. Łącznie ze środków publicznych w latach 2017 – 2023 do lotniska w Szymanach dopłacono ponad 228 milionów złotych. Wynik EBITDA w tym czasie to 95,6 miliona złotych na minusie (po odjęciu dotacji).

Czy lotnisko zacznie być rentowne?

Właściciel portu lotniczego w Szymanach nie przedstawił przewidywanych wyników, ale nikt chyba nie spodziewa się, że mógłby zacząć przynosić jakiekolwiek zyski. Spółka wydaje się być bardziej niż choćby zwrotem kosztów zainteresowana „misją” lotniska, czyli zwiększeniem transportowej dostępności regionu.

Zwiększenie przychodów nie do końca ograniczyło straty.

Port lotniczy Olsztyn – Mazury finansowo jest zupełnie uzależniony od sejmiku województwa warmińsko-mazurskiego, który w 2023 roku dysponował na wydatki kwotą 1,17 miliarda złotych. Na lotnisko przeznaczył więc 2,6 procent funduszy, a nie można zapominać, że w regionie jest mnóstwo istotnych spraw, które również wymagają finansowania.

źródło: pasazer.com

Przeczytaj także

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

reklama
Włącz powiadomienia e-mail
Wyślij maila o
7 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

Rzut monetą, algorytm czy tarot? Jak naprawdę podejmujemy decyzje w 2025 roku

Algorytmy, losowość i proste odpowiedzi „tak” lub „nie”. Psychologia decyzji w 2025 roku i powód, dla którego szukamy prostoty w świecie nadmiaru.

Maryla Rodowicz wystąpi w maju na Plaży Kortowskiej!

Królowa polskiej estrady zaśpiewa podczas Kortowiady 2026.

Kursy maturalne z biologii i chemii w Olsztynie

Dlaczego warto korzystać z kursów maturalnych?

Jak wspierać organizm przy intensywnym treningu?

Odpowiednio dobrane preparaty mogą stanowić praktyczne wsparcie codziennego stylu życia.

Bransoletki męskie – jak je nosić i z czym łączyć?

Coraz więcej panów sięga po dodatki, które podkreślają ich styl i charakter.

7 pomysłów na prezent pod choinkę dla niej

Kup coś, co wywoła uśmiech i zainspiruje.

Migracja do Shopify krok po kroku – o czym powinieneś wiedzieć?

Ważne jest zachowanie odpowiedniej kolejności działań.

Czy używany iPhone 15 Pro to rozsądny wybór dla wymagających użytkowników?

Zakup smartfona z najwyższej półki nie zawsze musi oznaczać sięganie po fabrycznie nowy egzemplarz.

Jaki prezent na święta przygotować własnoręcznie?

Dlaczego warto postawić na upominki bożonarodzeniowe zrobione samodzielnie.
reklama
reklama