0
-0.7 C
Olsztyn
czwartek, 18 grudnia, 2025
reklama

Nowe serwisy na TKO: Sport | Nekrologi

Gigantyczne straty i malejący ruch – czy to początek końca lotniska Olsztyn-Mazury?

SzczytnoGigantyczne straty i malejący ruch – czy to początek końca lotniska Olsztyn-Mazury?

Samoloty czarterowe do Marsa Alam z lotniska Olsztyn-Mazury wypełniały się niemal w 100%. Mimo to przyszłość portu lotniczego w Szymanach nadal budzi poważne obawy. Choć prezes portu wyraża zadowolenie z zainteresowania ofertą czarterową, sytuacja ogólna nie napawa optymizmem – rozkładowe linie lotnicze nie są skłonne latać z Szyman, a port od lat notuje gigantyczne straty – informuje serwis rynek-lotniczy.pl

reklama

Wielomilionowe straty lotniska

Działalność lotniska Olsztyn-Mazury od lat nie pozwoliła na osiągnięcie dodatniego wyniku finansowego. W 2022 roku strata netto wyniosła 17,8 mln zł, co oznaczało, że skumulowane straty lotniskowej spółki w ciągu siedmiu lat przekroczyły 144 mln zł. Rok 2023 okazał się jeszcze gorszy – lotnisko zakończyło go ze stratą 19,7 mln zł, a łączne zadłużenie sięgnęło 166 mln zł.

Spółka Warmia i Mazury Sp. z o.o., zarządzająca lotniskiem, deklaruje zamiar zmniejszenia zadłużenia, ale w sprawozdaniu finansowym za 2023 rok nie przedstawiono konkretnych rozwiązań, które miałyby to umożliwić. Port funkcjonuje jedynie dzięki wsparciu samorządu województwa warmińsko-mazurskiego, który każdego roku przeznacza znaczne środki publiczne na pokrycie strat.

reklama

Spadająca liczba pasażerów

Kolejnym problemem jest malejąca liczba pasażerów korzystających z lotniska. W 2024 roku port obsłużył jedynie 72 246 pasażerów, co stanowi drastyczny spadek w porównaniu do 140 444 pasażerów w 2023 roku i 147 446 podróżnych w rekordowym 2019 roku. Mimo że czartery do Egiptu cieszyły się dużym zainteresowaniem, ogólna sytuacja lotniska pozostaje niepokojąca.

Czy promocja regionu uratuje port?

W odpowiedzi na pogarszającą się sytuację podjęto decyzję o przeznaczeniu 23 milionów złotych z budżetu województwa na „promocję regionu” poprzez loty z Szyman. Krytycy tego rozwiązania wskazują jednak, że nie jest to długofalowe rozwiązanie problemu, a jedynie kolejna próba zasypania finansowej dziury.

Choć czartery do Marsa Alam wrócą w sezonie letnim, ich znaczenie dla przyszłości portu jest ograniczone. Prawdziwym wyzwaniem pozostaje przyciągnięcie regularnych połączeń i stałych przewoźników. Bez tego inwestycja w lotnisko, pochłaniająca setki milionów złotych, może okazać się nieopłacalnym przedsięwzięciem dla regionu.

źródło: rynek-lotniczy.pl

Przeczytaj także

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

reklama
Włącz powiadomienia e-mail
Wyślij maila o
16 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

Kursy maturalne z biologii i chemii w Olsztynie

Dlaczego warto korzystać z kursów maturalnych?

Jak wspierać organizm przy intensywnym treningu?

Odpowiednio dobrane preparaty mogą stanowić praktyczne wsparcie codziennego stylu życia.

Bransoletki męskie – jak je nosić i z czym łączyć?

Coraz więcej panów sięga po dodatki, które podkreślają ich styl i charakter.

7 pomysłów na prezent pod choinkę dla niej

Kup coś, co wywoła uśmiech i zainspiruje.

Migracja do Shopify krok po kroku – o czym powinieneś wiedzieć?

Ważne jest zachowanie odpowiedniej kolejności działań.

Czy używany iPhone 15 Pro to rozsądny wybór dla wymagających użytkowników?

Zakup smartfona z najwyższej półki nie zawsze musi oznaczać sięganie po fabrycznie nowy egzemplarz.

Jaki prezent na święta przygotować własnoręcznie?

Dlaczego warto postawić na upominki bożonarodzeniowe zrobione samodzielnie.

Jak przygotować gabinet stomatologiczny do codziennej pracy? Niezbędne materiały i akcesoria

Właściwe przygotowanie gabinetu stomatologicznego gwarantuje bezpieczeństwo i efektywność pracy.
reklama
reklama