Projekt rozbudowy sieci tramwajowej w Olsztynie, realizowany w latach 2021–2023, zdobył uznanie na arenie międzynarodowej. W kwietniowym numerze magazynu „Tramways & Urban Transit” brytyjski dziennikarz Andrew Thompson szczegółowo opisał osiągnięcia miasta, określając olsztyński system transportu jako modelowy przykład dla średnich miast w Polsce i Europie.
Nowoczesna sieć tramwajowa
W artykule przedstawiono szczegóły rozbudowy sieci tramwajowej, która objęła m.in. budowę 6-kilometrowego odcinka łączącego Pieczewo z centrum miasta. Nowa linia tramwajowa, otwarta 30 grudnia 2023 roku, zwiększyła całkowitą długość sieci do 17 km. Tym samym olsztyńska infrastruktura tramwajowa przewyższa inne średnie polskie miasta, takie jak Elbląg, Częstochowa czy Gorzów Wielkopolski.
Rozbudowa objęła również przedłużenie jednotorowej stacji przy Wysokiej Bramie, która zyskała dodatkowe 100 metrów torowiska, oraz budowę nowego węzła komunikacyjnego na Placu Jedności Słowiańskiej. Dzięki temu zabytkowe Stare Miasto jest teraz lepiej skomunikowane z resztą miasta.
Zmiany na liniach tramwajowych
Redaktor pisze, że w czasie pandemii COVID-19 linia tramwajowa nr 3, prowadząca do Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, została zawieszona. Od września 2023 roku kursuje ona ponownie w dni powszednie, oferując półgodzinne odstępy. Jednak ze względu na ograniczoną popularność tej trasy, władze miasta planują jej przedłużenie na południowy zachód, wzdłuż ulic Warszawskiej i Dybowskiego, aby objąć większy obszar kampusu oraz osiedle Słoneczny Stok.
Kolejne etapy rozwoju
Olsztyńska sieć tramwajowa wciąż się rozwija, a kolejne inwestycje są już na etapie zaawansowanego planowania. W planach jest budowa południowego połączenia między istniejącymi liniami, co umożliwi stworzenie pętli miejskiej. W dłuższej perspektywie przewiduje się rozbudowę sieci na północ, do dzielnicy Zatorze, gdzie znajdują się szpitale.
Jak zauważa Andrew Thompson, wprowadzenie nowoczesnego systemu tramwajowego w Olsztynie znacząco zmniejszyło korki miejskie i zachęciło mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Linie autobusowe zostały zaprojektowane w taki sposób, aby wspierać i zasilać system tramwajowy.
Inspiracja dla innych miast
Według autora artykułu olsztyński model transportu miejskiego inspiruje inne miasta w Polsce. W 2023 roku Zamość rozpoczął studium wykonalności budowy własnej sieci tramwajowej o długości 6 km, która miałaby rozwiązać problemy komunikacyjne i wesprzeć rozwój turystyki w tym mieście.
Andrew Thompson podkreśla, że sukces olsztyńskich tramwajów to przykład, jak średnie miasta mogą skutecznie wdrażać innowacyjne rozwiązania w transporcie publicznym.
Artykuł ukazał się w kwietniowym numerze magazynu „Tramways & Urban Transit” (nr 1036). Brytyjski turysta przekazał czasopismo Piotrowi Grzymowiczowi, byłemu prezydentowi Olsztyna.
źródło: magazyn „Tramways & Urban Transit”
Najbardziej zachwalają ci co tu nie mieszkają.
Łahaha gdzie to zmniejszyło korki?