4.2 C
Olsztyn
wtorek, 3 grudnia, 2024
reklama

od 1 listopada więcej płatnych dróg na Warmii i Mazurach

Olsztynod 1 listopada więcej płatnych dróg na Warmii i Mazurach

Z dniem 1 listopada 2024 roku sieć płatnych dróg w Polsce zostanie rozszerzona o dodatkowe 1,6 tys. km. Nowe przepisy, przyjęte przez rząd, dotyczą pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, takich jak ciężarówki i autobusy. Jak informuje Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (KPRM), nowe regulacje mają na celu zwiększenie przychodów Krajowego Funduszu Drogowego oraz ograniczenie emisji CO2 poprzez zachęcanie do korzystania z transportu kolejowego.

Rozszerzenie sieci płatnych dróg

Do tej pory opłaty były pobierane na około 3,6 tys. km dróg krajowych, a sieć płatnych tras nie była rozszerzana od 2017 roku. Od listopada kierowcy ciężarówek i autobusów będą musieli zapłacić za przejazd kolejnymi odcinkami autostrad i dróg ekspresowych. Rozszerzenie obejmie takie odcinki dróg w województwie warmińsko-mazurskim jak:

Droga ekspresowa S7: węzeł Żuławy Zachód – węzeł Elbląg Zachód, węzeł Miłomłyn Południe – węzeł Olsztynek Zachód, węzeł Rączki – węzeł Płońsk Północ.

Droga ekspresowa S16: węzeł Olsztyn Południe – węzeł Olsztyn Wschód.

Droga ekspresowa S51: Olsztynek Zachód – węzeł Olsztyn Południe.

Droga ekspresowa S61: węzeł Kolno – węzeł Ełk Południe, węzeł Kalinowo – węzeł Raczki.

Nowe przepisy obejmują odcinki takich tras jak autostrada A1 (Piotrków Trybunalski Południe – Pyrzowice), autostrada A2 (Lubelska – Choszczówka Dębska), a także liczne odcinki dróg ekspresowych S1, S2, S3, S5, S6, S8, S10, S11, S12, S17, S19.

Cel zmian

Jak wynika z informacji podanych przez KPRM, rozszerzenie sieci płatnych dróg ma przyczynić się do finansowania kolejnych inwestycji drogowych w Polsce oraz zmniejszenia natężenia ruchu ciężarówek na trasach krajowych. Dzięki nowym przepisom przewiduje się również stopniowy wzrost udziału kolei w przewozach towarowych, co przyczyni się do ograniczenia emisji CO2 z transportu drogowego.

System poboru opłat realizowany jest przez e-TOLL, który wykorzystuje technologię satelitarną, co eliminuje konieczność montażu dodatkowych urządzeń na drogach. To oznacza, że kierowcy objęci opłatami będą mogli korzystać z systemu w sposób zautomatyzowany i wygodny.

Rozszerzenie płatnych dróg to krok w stronę modernizacji infrastruktury i zapewnienia środków na dalszą rozbudowę krajowej sieci drogowej, ale jednocześnie może stanowić wyzwanie dla branży transportowej, która będzie musiała dostosować się do nowych opłat.

źródło: PAP

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

5 KOMENTARZY

5 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Asterix
24 października 2024 07:01

Skrajną głupotą jest robienie płatnej obwodnicy miasta.

Zdzichu
25 października 2024 08:54

Uśmiechnięci od tuska drenują portfele mieszkańców naszego regionu. Najpierw wybudowano z pieniedzy publicznych, czyli z naszych podatków, dlugo oczekiwana obwodnicę, a teraz każą nam dodatkowo płacić za jej użytkowanie ….. Złodziejstwo w biały dzień!

Polecane