Z dniem 1 listopada 2024 roku sieć płatnych dróg w Polsce zostanie rozszerzona o dodatkowe 1,6 tys. km. Nowe przepisy, przyjęte przez rząd, dotyczą pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, takich jak ciężarówki i autobusy. Jak informuje Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (KPRM), nowe regulacje mają na celu zwiększenie przychodów Krajowego Funduszu Drogowego oraz ograniczenie emisji CO2 poprzez zachęcanie do korzystania z transportu kolejowego.
Rozszerzenie sieci płatnych dróg
Do tej pory opłaty były pobierane na około 3,6 tys. km dróg krajowych, a sieć płatnych tras nie była rozszerzana od 2017 roku. Od listopada kierowcy ciężarówek i autobusów będą musieli zapłacić za przejazd kolejnymi odcinkami autostrad i dróg ekspresowych. Rozszerzenie obejmie takie odcinki dróg w województwie warmińsko-mazurskim jak:
Droga ekspresowa S7: węzeł Żuławy Zachód – węzeł Elbląg Zachód, węzeł Miłomłyn Południe – węzeł Olsztynek Zachód, węzeł Rączki – węzeł Płońsk Północ.
Droga ekspresowa S16: węzeł Olsztyn Południe – węzeł Olsztyn Wschód.
Droga ekspresowa S51: Olsztynek Zachód – węzeł Olsztyn Południe.
Droga ekspresowa S61: węzeł Kolno – węzeł Ełk Południe, węzeł Kalinowo – węzeł Raczki.
Nowe przepisy obejmują odcinki takich tras jak autostrada A1 (Piotrków Trybunalski Południe – Pyrzowice), autostrada A2 (Lubelska – Choszczówka Dębska), a także liczne odcinki dróg ekspresowych S1, S2, S3, S5, S6, S8, S10, S11, S12, S17, S19.
Cel zmian
Jak wynika z informacji podanych przez KPRM, rozszerzenie sieci płatnych dróg ma przyczynić się do finansowania kolejnych inwestycji drogowych w Polsce oraz zmniejszenia natężenia ruchu ciężarówek na trasach krajowych. Dzięki nowym przepisom przewiduje się również stopniowy wzrost udziału kolei w przewozach towarowych, co przyczyni się do ograniczenia emisji CO2 z transportu drogowego.
System poboru opłat realizowany jest przez e-TOLL, który wykorzystuje technologię satelitarną, co eliminuje konieczność montażu dodatkowych urządzeń na drogach. To oznacza, że kierowcy objęci opłatami będą mogli korzystać z systemu w sposób zautomatyzowany i wygodny.
Rozszerzenie płatnych dróg to krok w stronę modernizacji infrastruktury i zapewnienia środków na dalszą rozbudowę krajowej sieci drogowej, ale jednocześnie może stanowić wyzwanie dla branży transportowej, która będzie musiała dostosować się do nowych opłat.
źródło: PAP
Skrajną głupotą jest robienie płatnej obwodnicy miasta.
Uśmiechnięci od tuska drenują portfele mieszkańców naszego regionu. Najpierw wybudowano z pieniedzy publicznych, czyli z naszych podatków, dlugo oczekiwana obwodnicę, a teraz każą nam dodatkowo płacić za jej użytkowanie ….. Złodziejstwo w biały dzień!