2.8 C
Olsztyn
poniedziałek, 23 grudnia, 2024
reklama

Nowe piętrowe pociągi na trasie Olsztyn-Warszawa. Kiedy je zobaczymy?

OlsztynNowe piętrowe pociągi na trasie Olsztyn-Warszawa. Kiedy je zobaczymy?

PKP Intercity ogłosiło przetarg na zakup 42 nowych piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, z opcją na kolejne 30 pojazdów. Inwestycja jest elementem modernizacji polskiego taboru kolejowego. Jej celem jest poprawa jakości podróży na kluczowych trasach, w tym połączeń z Warszawy do takich miast jak: Białystok, Olsztyn, Terespol, Kielce oraz Kraków. Wartość projektu to prawie 10 miliardów złotych.

Nowe pociągi

Pociągi mają mieć modułową budowę i długość do 160 metrów. Będą mogły poruszać się w zestawach złożonych z dwóch jednostek, co pozwoli na obsługę peronów o długości 300 metrów. Nowe składy będą posiadać co najmniej 500 miejsc siedzących, nie licząc siedzeń umiejscowionych bokiem do kierunku jazdy ani składanych. Miejsca będą dostępne w pierwszej i drugiej klasie – w pierwszej klasie w układzie 2+1, a w drugiej w układzie 2+2.

Pojazdy będą również wyposażone w strefę z automatami vendingowymi (maszyny z napojami i jedzeniem), oraz przestrzeń do spożywania posiłków. Dodatkowo PKP Intercity planuje wyposażyć je w strefy dla rowerów i dzieci, choć szczegóły dotyczące tych stref nie zostały jeszcze sprecyzowane.

Pociągi będą wielosystemowe

Zakłada się, że nowe piętrowe pociągi będą wielosystemowe, co pozwoli im na kursowanie pod napięciem 3 kV i 25 kV, umożliwiając jazdę po liniach dużych prędkości planowanych w ramach CPK. Pojazdy mają osiągać prędkość co najmniej 200 km/h przy obu systemach zasilania. PKP Intercity wymaga dopuszczenia ich do ruchu przynajmniej na terenie Polski.

Pojazdy mają być trwałe i służyć przez minimum 30 lat. Pierwszy przegląd techniczny zaplanowano po 72 miesiącach lub po przejechaniu 1,2 mln kilometrów, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.

Olsztyn ma zyskać na tej modernizacji, gdyż piętrowe pociągi będą kursować także do stolicy województwa warmińsko-mazurskiego.

Realizacja projektu

PKP Intercity zakłada, że pierwsze pociągi zostaną dostarczone w ciągu 44 miesięcy od zawarcia umowy, a wszystkie jednostki z podstawowego zamówienia mają trafić na tory w ciągu 77 miesięcy. Dla Olsztyna oznacza to znaczące usprawnienia w obsłudze pasażerskiej, co ma szczególne znaczenie w kontekście wzrastającej liczby podróżujących.

źródło: rynek-kolejowy.pl

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

2 KOMENTARZY

2 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
dis
22 października 2024 11:28

„Pojazdy mają osiągać prędkość co najmniej 200 km/h”, tylko że po tych starych torach tyle nie pojadą, więc będą się ciągnąć jak stare pociągi.

przedsiębiorca
22 października 2024 16:56

dotychczasowy tabor oddamy ukrainie, a ten zadłużony przejmie niemiecka kolej. Polsce zostaną długi do spłacenia

Polecane