W Ełku zakończono zasadnicze prace modernizacyjne stacji kolejowej, która teraz oferuje wyższy standard obsługi pasażerów. Projekt, będący częścią międzynarodowej linii Rail Baltica, zrealizowano dzięki dofinansowaniu unijnemu z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Dzięki modernizacji podróżni skorzystają z nowych udogodnień wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy w grudniu tego roku.
Nowe perony
Modernizacja stacji Ełk to przede wszystkim nowe perony o europejskim standardzie, które zastąpiły dotychczasowe. Powstały trzy nowe platformy: dwa o długości 400 metrów i jeden o długości 300 metrów, z których łatwiej wsiadać do pociągów dzięki podniesieniu wysokości do 76 cm. Każdy peron jest osłonięty wiatami, zapewniającymi ochronę przed opadami i słońcem.
Ważnym elementem inwestycji są udogodnienia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na perony można dostać się przez nowy 110-metrowy tunel wyposażony w windy i ścieżki naprowadzające. Dodatkowo zainstalowany zostanie System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP), który dostarczy podróżnym bieżących informacji o ruchu pociągów.
Lepsza komunikacja w mieście
Inwestycja nie ograniczyła się jedynie do głównej stacji. Na przystanku Ełk Szyba Wschód wybudowano dwa nowe perony oraz wiadukt nad ul. Kolejową, który poprawił bezpieczeństwo ruchu drogowego i pieszych. Dodatkowe wiadukty nad ul. Suwalską oraz nowy tunel przy ul. Towarowej i Norwida usprawniają komunikację w centrum miasta, ułatwiając ruch samochodowy i pieszy. W ramach projektu zmodernizowano również most nad rzeką.
Nowoczesne sterowanie ruchem
Stacja Ełk zyskała nowoczesne centrum sterowania ruchem, które umożliwia kontrolę nad 40 km torów i 118 rozjazdami. Dzięki temu możliwe jest odprawianie pociągów towarowych o długości do 740 metrów, co zwiększa przepustowość i efektywność przewozów towarowych.
Cała inwestycja, realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o wartości 612 milionów złotych, stanowi część projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa)”. Projekt został dofinansowany z funduszy Unii Europejskiej.
źródło: rail-baltica.pl, fot: rail-baltica.pl
Ten szmatławiec napuszcza ludzi na siebie. Olsztyn nie chce się równać. Olsztyn gratuluje Ełkowi. Powodzenia