Firma PORR rozpocznie rozbudowę istniejącego odcinka DK16 między Barczewem a Biskupcem. Projekt, o wartości około 457 mln zł, zakłada dobudowanie drugiej jezdni, przekształcając trasę w drogę ekspresową.
Przebudowa DK16 na odcinku Barczewo – Biskupiec
Budowa obecnej DK16 na odcinku Barczewo – Biskupiec została zakończona w 2010 roku. Teraz zostanie ona poszerzona o dodatkową jezdnię, a konstrukcja niektórych odcinków zostanie przebudowana. Dodatkowo powstaną jezdnie obsługujące przyległe tereny. Rozbudowa obejmie 18,2 km trasy, w tym węzły w Kromerowie i Biskupcu. W rejonie węzła Biskupiec powstanie również obwód utrzymania drogi ekspresowej oraz Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) w okolicy Nowego Marcinkowa.
Podczas prac wykorzystany zostanie asfalt z rozbiórki istniejącej DK16, który zostanie ponownie użyty przy budowie nowej nawierzchni, z zachowaniem wysokich standardów jakości. Węzły będą oświetlane samowystarczalnymi lampami zasilanymi odnawialnymi źródłami energii.
Wykonawca będzie mieć 39 miesięcy na realizację projektu, licząc od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych. Przewiduje się, że nową drogą kierowcy będą mogli korzystać w połowie 2028 roku. Najpierw opracowana zostanie dokumentacja projektowa niezbędna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Procedura ta potrwa około 17 miesięcy od momentu podpisania umowy. Po jej uzyskaniu rozpoczną się prace budowlane i procedura odszkodowawcza dla właścicieli nieruchomości.
Przyszłe plany dla S16
Podpisana umowa jest częścią większego projektu obejmującego 30-kilometrowy odcinek między Olsztynem a Biskupcem. Trwa również procedura przetargowa dla 11-kilometrowego odcinka S16 od Olsztyna Wschód do Barczewa. Po ponownej weryfikacji ofert wykonawców, wynikającej z wyroku Krajowej Izby Odwoławczej (KIO), wkrótce zostanie ogłoszony wybór najkorzystniejszej oferty.
Znaczenie S16 dla północno-wschodniej Polski
Obecnie trwa budowa odcinka Borki Wielkie – Mrągowo, który ma być ukończony w trzecim kwartale tego roku. Na etapie przygotowań jest również odcinek Mrągowo – Ełk, dla którego analizowane są warianty trasy.
Ekspresowa trasa S16 połączy główne ośrodki północno-wschodniej Polski, takie jak Suwałki, Augustów, Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iława i Ostróda, z trasami południkowymi. Będzie ona również częścią transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), która zapewni dostępność i łączność między regionami Unii Europejskiej. S16 stanie się najkrótszą drogą tranzytową między Berlinem a państwami bałtyckimi, będąc głównym kanałem transportowym regionu oraz ułatwiając dojazd turystom. Trasa ta będzie stanowić kręgosłup, do którego podłączone będą lokalne drogi biegnące na osi północ-południe.
Nasze wnuki może doczekają S16, bo my raczej nie
Warto pomyslec nad dodatkowym wezlem drogowym w okolicy Rzeck Raszag