4.3 C
Olsztyn
piątek, 27 grudnia, 2024
reklama

GDDKiA wyłoniła wykonawcę drogi ekspresowej między Olsztynem a Biskupcem

OlsztynGDDKiA wyłoniła wykonawcę drogi ekspresowej między Olsztynem a Biskupcem

Sukcesem zakończyły się dwa przetargi na projekt i budowę prawie 30 kilometrów drogi ekspresowej S16. Wpłynęło 16 ofert, GDDKiA wybrała wykonawców.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadziła dwa przetargi. Pierwszy dotyczył odcinka Olsztyn Wschód – Barczewo – wybrano firmę BUDIMEX, która zaoferowała cenę 507,4 miliona złotych. Na odcinku Barczewo – Biskupiec wygrała firma PORR z ceną 457 milionów złotych.

Co oceniano przy wyborze ofert?

Oferty dotyczące 11,4-kilometrowego odcinka Olsztyn Wschód – Barczewo oceniano głównie pod kątem ceny (60 procent) i kryteriów pozacenowych (40 procent), gdzie zwracano uwagę na dwie rzeczy. Po pierwsze przedłużenie okresu gwarancji jakości na korpus drogi, wzmocnienie podłoża, nawierzchnię (wyłączając warstwę ścieralną), odwodnienie, ekrany akustyczne i ich posadowienie, konstrukcje wsporcze i instalacje zasilające. Po drugie ważne było przedłużenie okresu gwarancji jakości na drogowe obiekty inżynierskie i ich wyposażenie (wyłączając warstwę ścieralną).

Nieco inaczej rozłożono wagę kryteriów dla 18,2-kilometrowego odcinka Barczewo – Biskupiec: 55 procent dla ceny i 45 procent dla kryteriów pozacenowych, w których poza tymi, które brano pod uwagę również przy odcinku Olsztyn Wschód – Barczewo, oceniano zagospodarowanie na placu budowy destruktu asfaltowego, pozyskanego w trakcie trwania prac. To nowość dla GDDKiA.

Budowa rozpocznie się za kilka tygodni?

Przetarg został rozstrzygnięty. Teraz musi się zakończyć kontrola uprzednia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jeśli nikt nie złoży odwołania od decyzji, GDDKiA podpisze umowy z wykonawcami w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Obie inwestycje powinny zostać zrealizowane w ciagu 39 miesięcy od daty podpisania umowy, nie licząc okresów zimowych.

Zmiana w przepisach dotyczących przetargów

Jak poinformował Karol Głębocki z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w obu przetargach wdrożono pilotażowo zmiany wynikające ze zmiany przepisów: z ustawy z 7 października 2022 roku o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (wprowadzającej między innymi zmiany w ustawie Prawo zamówień publicznych) i z obowiązującego od 21 września 2022 roku rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 roku w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych.

Zmiany dotyczyły dwóch dokumentów: Programu funkcjonalno-użytkowego (PFU) i Szczególnych warunków kontraktu (SWK) i dotyczyły między innymi takich rzeczy, jak określenie kluczowych elementów kontraktu, przekazanie badań geologicznych czy identyfikacja kolizji z istniejącą już infrastrukturą.

Nowe przepisy nakładają również obowiązek stosowania przy tego typu inwestycjach nowych, bardziej przyjaznych środowisku technologii, jak na przykład maksymalnego wykorzystania przy budowie nowych nawierzchni destruktu asfaltowego (oczywiście z zachowaniem wysokich parametrów jakościowych) czy stosowania samowystarczalnego oświetlenia węzłów, które mają pozyskiwać energię odnawialną z przeznaczonych do tego instalacji i wykorzystywać magazyny energii.

Powstanie prawie 30 kilometrów drogi ekspresowej

Na miejscu obecnej DK16 ma powstać blisko 30-kilometrowa droga klasy S. Istniejąca droga do parametrów właściwych dla klasy S zostanie dostosowana poprzez dobudowanie drugiej jezdni i przebudowanie konstrukcji niektórych fragmentów drogi istniejącej. Powstaną także dodatkowe jezdnie, dzięki którym będzie możliwa obsługa terenów przylegających.

Do parametrów klasy S zostaną również przystosowane węzły Barczewo, Kromerowo i Biskupiec.

Zostaną wybudowane dwa nowe węzły: Wójtowo i Łęgajny.

Powstaną obiekty inżynieryjne, zamontowane zostaną urządzenia ochrony środowiska, takie jak ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt, odwodnienia czy oświetlenia drogi.

Zostanie tu zastosowany system zarządzania ruchem (SZR) z systemem preselekcyjnym, czyli stacja ciągłego pomiaru ruchu.

Zbudowane zostaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP), a w rejonie węzła Biskupiec – obwód utrzymania drogi ekspresowej.

Poprawa przepustowości i bezpieczeństwa

Budowa nowej drogi ekspresowej pomiędzy Olsztynem i Biskupcem ma poprawić przepustowość na tym odcinku, polepszyć warunki jazdy i pozytywnie wpłynąć na bezpieczeństwo ruchu lokalnego i tranzytowego.

Jak zapowiada GDDKiA, dzięki zapewnieniu wydajnych i bezpiecznych połączeń drogowych polepszą się warunki transportowe regionu – czas podróży lokalnych i tranzytowych ulegnie znacznemu skróceniu, co w konsekwencji ma poprawić atrakcyjność całego regionu warmińsko-mazurskiego.

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

2 KOMENTARZY

2 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Asfalciarz
9 października 2023 19:12

Chyba będzie pokryta złotem patrząc na ceny…..

Olsztynianin
8 października 2023 18:58

To kiedy zacznie się budowa tej drogi?

Polecane