W dniu dzisiejszym, 20 listopada 2023 roku, Olsztyn stał się świadkiem ważnego wydarzenia w rozwoju miejskiej komunikacji – pierwszych testów nowej linii tramwajowej. Torowiska zostały wypróbowane przez tramwaje, które rozpoczęły swoją podróż od pętli Pieczewo, znacząco poszerzając zakres miejskiego transportu publicznego.
Pierwotnie planowano, że pierwsze testy nowej linii tramwajowej z użyciem tramwajów rozpoczną się w październiku 2023 roku. Jednakże, w projekcie wystąpiły pewne opóźnienia, choć nie są one znaczące.
Olsztyński ratusz zapewnia, że nową linią tramwajową będzie można podróżować od 1 stycznia, jednak nie podano dokładnego terminu zakończenia budowy. Dodatkowo, w związku z rozbudową sieci tramwajowej, powstała nowa część zajezdni, gdzie będą stacjonować kolejne zakupione przez Olsztyn pojazdy. Wykonawca prac finiszowych już rozpoczął testy nowo wybudowanej infrastruktury.
Mimo pewnych opóźnień, prace nad nową linią tramwajową w Olsztynie posuwają się naprzód, a mieszkańcy mogą spodziewać się rozpoczęcia jej użytkowania na początku 2024 roku.
Rozbudowa sieci tramwajowej w Olsztynie
Równolegle do rozbudowy sieci tramwajowej, której nowa część ma około 6 km długości i prowadzi z centrum do osiedla Jaroty, powstała nowa część zajezdni. Ta nowa infrastruktura będzie służyć jako miejsce postojowe dla kolejnych pojazdów zakupionych przez miasto. Prace nad zajezdnią, realizowane przez Budimex w konsorcjum z KZN Rail, zbliżają się do końca, co umożliwiło rozpoczęcie testów infrastruktury.
Wypowiedź prezydenta Olsztyna, Piotra Grzymowicza, podkreśla znaczenie tego momentu: „Budowa toczy się bez problemów i dzisiaj na jej teren wjechał na jazdy testowe pierwszy tramwaj. Obiekt prezentuje się okazale i jestem przekonany, że testy wypadną pozytywnie. Tramwajowe otwarcie zbliża się wielkimi krokami”.
Nowe możliwości zajezdni tramwajowej
Nowa część zajezdni, będąca lustrzanym odbiciem dotychczasowego obiektu przy ul. Kołobrzeskiej, zawiera hale postojową z pięcioma torami oraz halę serwisową z trzema torami. Dodatkowo, powstały tory techniczne wokół obiektu, łączące się z istniejącą siecią. Ta część zajezdni może pomieścić minimum 16 tramwajów o długości 32,5 m każdy. Warto zauważyć, że obecnie Olsztyn dysponuje 27 tramwajami – modelami Tramino i Panoram, które nie mieszczą się w dotychczasowej hali. Nowa hala tramwajowa ma powierzchnię 8100 m kw., a jej kubatura wynosi 83 700 m sześciennych. Całkowity koszt inwestycji to 90,5 mln zł, z czego część środków pochodzi z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
„Budowa toczy sie bez problemów”. Aha czyli termin oddania inwestycji 16.10.2023 będzie dotrzymany?
mysle ze tramwaj jest olsztynowi bardzo potrzebny