4.8 C
Olsztyn
niedziela, 22 grudnia, 2024
reklama

Szkolna edukacja jest źródłem odnowy religijnej? Zaskakujące wyniki badania CBOS

KrajSzkolna edukacja jest źródłem odnowy religijnej? Zaskakujące wyniki badania CBOS

Sondaż CBOS pokazał, że edukacja religijna w szkole nie jest czynnikiem ożywiającym religijność młodych ludzi. Raczej zwiększa ona istniejące już różnice w poziomie religijności przekazanej z domu. Wpływ na wiarę dziecka ma przede wszystkim matka – jeśli praktykuje ona raz lub dwa razy w miesiącu, to ponad 90% jej dzieci deklaruje wiarę. Co ciekawe, praktyki religijne dziedziczone są z mniejszą efektywnością niż sama wiara. Sondaż pokazał również, że mężczyźni w większym stopniu niż kobiety dziedziczą brak wiary i niepraktykowanie po matkach. Edukacja religijna w pewnym stopniu podtrzymuje religijność wyniesioną z domu, ale w niewielkim stopniu przyciąga tych, którzy z domu rodzinnego wynieśli niewiele. Badania wykazują, że na początku XXI wieku coraz mniej młodych ludzi uczęszczało na lekcje religii, a ci którzy uczęszczali, rzadziej i rzadziej je lubili. W najbliższym otoczeniu wierzących najwięcej jest praktykujących okazjonalnie, a w otoczeniu osób niewierzących jest odwrotnie. Wśród młodszych badanych jest mniej osób głęboko religijnych i praktykujących wśród ich przyjaciół i znajomych; im wyższe wykształcenie, tym mniej w środowisku jest osób praktykujących i głęboko wierzących. Częściej niż religia, przynależność do określonych grup społecznych ma wpływ na kierunek dziedziczenia przekonań. Źródło: PAP

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

0 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Polecane