Od czwartku żeglarze mogą korzystać z nowej śluzy Guzianka II w Rucianem-Nidzie, która łączy jeziora Guzianka Mała i Bełdany – poinformowały Wody Polskie.
Śluza Guzianka od lat była najbardziej obleganym przez żeglarzy miejscem na Szlaku Wielkich Jezior; w sezonie zdarzało się, że żeglarze na śluzowanie czekali kilka godzin. Wody Polskie podały w czwartek, że rocznie śluzowało się na Guziance 15 tys. jednostek. W związku z tym środowiska żeglarskie i samorządy z Mazur od lat zabiegały o budowę nowej śluzy, łączącej jeziora Guzianka Mała i Bełdany.
Budowa nowej śluzy Guzianka II rozpoczęła się w październiku 2018 r. i kosztowała ponad 30 mln zł – z tego środki UE stanowiły ponad 16 mln zł, środki budżetu państwa – ponad 3 mln zł, a pozostałe pieniądze to wkład własny Wód Polskich.
W nowej śluzie w dwóch rzędach może się zmieścić 10 jachtów dużych i średnich lub 12 średnich i małych. Długość śluzy wynosi 50 m, szerokość komory śluzy to 7,5 m, minimalna głębokość to 2 m.
„Nowa śluza Guzianka II odciąży +starą Guziankę+ i usprawni ruch na Wielkich Jeziorach Mazurskich. Istniejąca śluza Guzianka I wybudowana w 1879 r. stanowi bardzo ważny węzeł komunikacyjny Szlaku wielkich Jezior” – podała w komunikacie rzeczniczka prasowa Wód Polskich w Białymstoku Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz. Dodała, że „nowa śluza jest pierwszym tego typu obiektem wybudowanym przez Polaków na Mazurach, pozostałe powstawały jeszcze w czasach Prus Wschodnich”.
W tym sezonie żeglugowym będą działały obie śluzy – Guzianka I i Guzianka II. W przyszłości planowany jest remont „starej Guzianki”, a po nim – rozdzielenie ruchu dużych jednostek pasażerskich od mniejszych, wykorzystywanych turystycznie. Guzianka I obsługiwałaby duże statki żeglugi, a nowa – mniejsze jednostki pływające.
W tym sezonie żeglugowym wszystkich użytkowników śródlądowych dróg wodnych obowiązuje zwolnienie z opłat za korzystanie ze śluz i odcinków śródlądowych dróg wodnych stanowiących własność Skarbu Państwa.