Obwodnica Pisza, będąca kluczową inwestycją w ciągu drogi krajowej nr 63, uzyskała ostateczną decyzję środowiskową. Dzięki temu można zakończyć prace nad szczegółową koncepcją techniczną dla wybranego wariantu drogi oraz rozpocząć przygotowania do przetargu na realizację inwestycji w systemie “Projektuj i buduj.”
Wariant preferowany
Z kilku możliwych wariantów przebiegu trasy, przedstawionych we wniosku złożonym w lipcu ubiegłego roku, wybrano wariant 2C, który omija Pisz od strony zachodniej i południowej. Ma on długość 7,4 km i został oceniony jako najkorzystniejszy pod względem technicznym, ekonomicznym oraz środowiskowym. Decyzja zatwierdzająca ten wariant została wydana 29 sierpnia 2024 roku.
Planowana obwodnica będzie drogą jednojezdniową z trzema rondami na głównych skrzyżowaniach. Powstaną również cztery wiadukty drogowe, jeden kolejowy oraz most nad rzeką Pisą. Inwestycja ma zostać zrealizowana w latach 2025-2029.
Program budowy 100 obwodnic
Obwodnica Pisza jest jedną z pięciu zaplanowanych inwestycji w województwie warmińsko-mazurskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Pozostałe obwodnice to m.in.:
Obwodnica Smolajn na DK51, która została oddana do użytku w 2022 roku.
Obwodnica Gąsek na DK65 – obecnie w budowie.
Obwodnica Szczytna na DK53/57/58 – planowana na lata 2027-2031.
Obwodnica Olsztyna i Dywit na DK51 – również z planem realizacji na lata 2027-2031.
Na liście rezerwowej znajduje się obwodnica Dobrego Miasta, której realizacja będzie zależała od dodatkowych środków finansowych.
Decyzja ostateczna w sprawie obwodnicy Pisza to kolejny krok w kierunku poprawy infrastruktury drogowej w regionie i zmniejszenia obciążenia ruchu w centrum miasta.
źródło: GDDKiA