Mieszkańcy Olsztyna, a szczególnie Zatorza, od 25 września mogą korzystać z nowego przejścia pod torami, które znacząco skróci drogę do pociągów na stacji Olsztyn Główny. Nowa przeprawa zapewni pieszym wygodne i bezpieczne połączenie z centrum miasta, peronami stacji oraz pobliskimi przystankami komunikacji miejskiej, takimi jak tramwaje i autobusy.
Szybsza droga na stację i do miasta
Do tej pory mieszkańcy Zatorza, chcąc dostać się na stację Olsztyn Główny, musieli korzystać z wiaduktu na ulicy Limanowskiego. Teraz, dzięki nowemu 140-metrowemu przejściu, czas dojścia do peronów z północnych osiedli został znacząco skrócony. Nowe przejście podziemne ma wejście od ulicy Marii Zientary-Malewskiej i prowadzi bezpośrednio na stację oraz węzeł przesiadkowy.
Nowoczesne udogodnienia dla podróżnych
Nowy obiekt nie przypomina już starego przejścia, które dobrze znali olsztynianie. Tunel jest szerszy i wyższy, a ściany pokryto granitowymi płytami, co nadaje mu nowoczesny wygląd. W przejściu zamontowano schody ruchome prowadzące na perony oraz windy, które ułatwią dostęp osobom o ograniczonej mobilności. Przy wejściach na perony pojawiły się wyświetlacze informujące o najbliższych odjazdach pociągów. Dla poprawy bezpieczeństwa całość została objęta monitoringiem, a nowo zaprojektowane odwodnienie zapobiega gromadzeniu się wody w przejściu.
Kompleksowa modernizacja stacji Olsztyn Główny
Nowe przejście pod torami to część większej inwestycji Polskich Linii Kolejowych (PLK) S.A. obejmującej modernizację całej stacji Olsztyn Główny. Prace objęły nie tylko budowę nowego przejścia, ale również modernizację czterech peronów, które wyposażono w nowe ławki, wyświetlacze, nagłośnienie oraz gabloty informacyjne. Zabytkowa stalowa wiata stacyjna została odnowiona, a na stacji wymieniono aż 28 km torów i 116 rozjazdów. W ramach projektu powstała także nowa nastawnia z nowoczesnymi urządzeniami, z której dyżurni ruchu nadzorują ruch pociągów na stacji i okolicznych szlakach.
Inwestycja z unijnym wsparciem
Całość projektu, realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., kosztowała około 423 mln zł, z czego 126,8 mln zł pochodziło z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Dzięki inwestycji mieszkańcy Olsztyna zyskują nowoczesne, bezpieczne i wygodne połączenie komunikacyjne, które znacząco poprawi dostępność stacji i skomunikuje Zatorze z resztą miasta.
źródło: PKP, fot: PKP
Tyle czekałem na to przejście… aż się wyprowadziłęm z Zatorze. Mimo tego cieszę się, że ktoś miał przebłyski rozumu i to w końcu zbudował.
Szkoda tylko, że nie pomyśleli o żadnym parkingu. Odbierając kogoś z pociągu nie podjedziesz samochodem, tylko trzeba się tułać po tych ciemnych uliczkach między blokami. Miasto też o tym nie pomyślało.