Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przekazała swoje stanowisko do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie (RDOŚ), akceptując propozycję poprowadzenia drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo – Orzysz – Ełk w alternatywnym wariancie przebiegu. Wcześniej, jako wariant preferowany, we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) wskazany był przebieg trasy oznaczony literą B.
Wariant B bez akceptacji RDOŚ
RDOŚ uznał, że realizacja inwestycji w wariancie B, prowadzącym poniżej Baranowa i w sąsiedztwie Mikołajek, nie jest możliwa. Mimo zastosowania działań ochronnych projekt w tej wersji miałby znaczący, negatywny wpływ na środowisko, szczególnie na populację żółwia błotnego, objętego ochroną w obszarze Natura 2000.
RDOŚ pismem z 8 grudnia 2023 roku zwrócił się do GDDKiA z prośbą o rozważenie wariantu alternatywnego, określonego jako wariant C (północny), który przebiega powyżej Użranek i poniżej Rynu. Ten wariant, zgodnie z raportem o oddziaływaniu na środowisko, miałby mniejszy wpływ na chronione gatunki i ekosystemy.
Widoczny krajobraz alternatywnego wariantu
Alternatywny wariant C przecina pagórkowate, zielone tereny z widokiem na lasy, pola oraz jeziora. Droga przecina się z wiaduktami, a po prawej stronie widać charakterystyczne wiejskie zabudowania, w tym domy z czerwonymi dachami, co wpisuje się w malowniczy krajobraz regionu.
Kolejne etapy realizacji
Obecnie GDDKiA czeka na decyzję środowiskową dotyczącą wariantu C. Po jej wydaniu następnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wykonanie Koncepcji Programowej. Dokument ten zawierać będzie szczegółowe rozwiązania techniczne dla przyszłej trasy S16, w tym rozwiązania geometryczne, obiekty drogowe i inżynierskie. W ramach przygotowań zostaną także przeprowadzone badania geologiczne.
Przygotowania do budowy S16 trwają, a alternatywny wariant przebiegu trasy daje nadzieję na pogodzenie rozwoju infrastruktury z koniecznością ochrony środowiska.
źródło: GDDKiA, fot: GDDKiA