4 C
Olsztyn
niedziela, 22 grudnia, 2024
reklama

Żółw błotny zmienia trasę S16 – nowy wariant z myślą o środowisku

MrągowoŻółw błotny zmienia trasę S16 - nowy wariant z myślą o środowisku

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przekazała swoje stanowisko do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie (RDOŚ), akceptując propozycję poprowadzenia drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo – Orzysz – Ełk w alternatywnym wariancie przebiegu. Wcześniej, jako wariant preferowany, we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) wskazany był przebieg trasy oznaczony literą B.

Wariant B bez akceptacji RDOŚ

RDOŚ uznał, że realizacja inwestycji w wariancie B, prowadzącym poniżej Baranowa i w sąsiedztwie Mikołajek, nie jest możliwa. Mimo zastosowania działań ochronnych projekt w tej wersji miałby znaczący, negatywny wpływ na środowisko, szczególnie na populację żółwia błotnego, objętego ochroną w obszarze Natura 2000.

RDOŚ pismem z 8 grudnia 2023 roku zwrócił się do GDDKiA z prośbą o rozważenie wariantu alternatywnego, określonego jako wariant C (północny), który przebiega powyżej Użranek i poniżej Rynu. Ten wariant, zgodnie z raportem o oddziaływaniu na środowisko, miałby mniejszy wpływ na chronione gatunki i ekosystemy.

Widoczny krajobraz alternatywnego wariantu

Alternatywny wariant C przecina pagórkowate, zielone tereny z widokiem na lasy, pola oraz jeziora. Droga przecina się z wiaduktami, a po prawej stronie widać charakterystyczne wiejskie zabudowania, w tym domy z czerwonymi dachami, co wpisuje się w malowniczy krajobraz regionu.

Kolejne etapy realizacji

Obecnie GDDKiA czeka na decyzję środowiskową dotyczącą wariantu C. Po jej wydaniu następnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wykonanie Koncepcji Programowej. Dokument ten zawierać będzie szczegółowe rozwiązania techniczne dla przyszłej trasy S16, w tym rozwiązania geometryczne, obiekty drogowe i inżynierskie. W ramach przygotowań zostaną także przeprowadzone badania geologiczne.

Przygotowania do budowy S16 trwają, a alternatywny wariant przebiegu trasy daje nadzieję na pogodzenie rozwoju infrastruktury z koniecznością ochrony środowiska.

źródło: GDDKiA, fot: GDDKiA

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

0 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Polecane