Naukowcy z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego (UWM) zdobyli prestiżową nagrodę w europejskim konkursie CASSINI Challenges, organizowanym przez Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA). Projekt o nazwie GBAT (Ground Based Augmentation Transceiver) wyróżniono w kategorii Idea Track za innowacyjne wykorzystanie technologii kosmicznych do usprawnienia nawigacji satelitarnej. Dzięki temu rozwiązaniu możliwa będzie lepsza orientacja w trudno dostępnych miejscach, co stanowi odpowiedź na rosnące potrzeby różnych sektorów gospodarki.
Rewolucja w nawigacji satelitarnej
Zespół z UWM, jako jedyny reprezentant Polski, został doceniony za pomysł, który ma potencjał znaczącego usprawnienia dostępności, ciągłości i niezawodności nawigacji satelitarnej. Inicjatywa ta skupia się na wykorzystaniu europejskich technologii kosmicznych oraz nowoczesnych modułów komunikacyjnych. Udział w konkursie był zespołowy, ale głównym wnioskodawcą był Mateusz Czyrzniak, doktorant pierwszego roku Szkoły Doktorskiej.
Konkurs CASSINI Challenges, organizowany przez EUSPA, ma na celu promowanie innowacyjnych rozwiązań w trzech kluczowych obszarach: next generation, sustainable future oraz emerging technologies. Projekt GBAT wpisuje się w kategorię nowych technologii, proponując rozwiązanie problemów z dostępnością i dokładnością nawigacji w miejskich kanionach, gdzie tradycyjne metody nawigacji satelitarnej często zawodzą.
GBAT – innowacja wspierająca codzienne wyzwania
Planuje się wspieranie nawigacji satelitarnej systemem naziemnym poprzez wykorzystanie nowoczesnych modułów komunikacyjnych. Pomysł zakłada stworzenie urządzenia, które poprawi lokalizację w miejscach o ograniczonej widoczności satelitów GNSS (Global Navigation Satellite System), jak np. w wąskich ulicach dużych miast. Taka technologia mogłaby znacząco pomóc kurierom w lokalizowaniu adresów dostaw czy kierowcom karetek w szybkim dotarciu do miejsca wezwania.
Dodatkowo, rozwiązanie ma szersze zastosowanie w logistyce i zarządzaniu dużymi obiektami, takimi jak magazyny, umożliwiając precyzyjne kierowanie pojazdów do odpowiednich punktów załadunku. Jak podkreśla prof. Rapiński, koszt urządzenia jest stosunkowo niski, przy znacznym zapotrzebowaniu ze strony biznesu.
Wizja przyszłości nawigacji
Zespół naukowców ma ambitne plany dotyczące dalszego rozwoju projektu GBAT, który został już doceniony przez europejskich ekspertów, otrzymując nagrodę finansową w wysokości 10 tys. euro. Opracowanie naziemnego modułu komunikacyjnego, który będzie wspierać nawigację satelitarną, otwiera nowe perspektywy dla przyszłości tej technologii. Projekt GBAT ma szansę stać się ważnym krokiem na drodze do stworzenia zintegrowanych systemów nawigacyjnych nowej generacji, które będą odpowiadać na rosnące wymagania użytkowników na całym świecie.
źródło: UWM