Przetarg na projekt i budowę obwodnicy Giżycka, której przebieg ma odbywać się przez drogę krajową nr 59, przyciągnął pięciu oferentów.
Firma Unibep z Bielska Podlaskiego zaproponowała najniższą cenę – 109,4 mln zł. Najwyższą ofertę, wynoszącą 137,3 mln zł, złożyła firma Trakcja z Warszawy. Poprzednie postępowanie anulowano z powodu przekroczenia planowanego budżetu.
Kryteria wyboru i termin
Zgodnie z warunkami przetargu, zadania projektowe i budowlane, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, muszą zostać ukończone w ciągu 36 miesięcy od daty podpisania umowy. Zaznaczono, że okresy zimowe (15 grudnia do 15 marca) są wliczane do czasu projektowania, ale nie do czasu realizacji robót.
W maju ubiegłego roku zatwierdzono Program Inwestycji dla rozbudowy obwodnicy Giżycka. Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków budżetu państwa.
Zakres prac
Obwodnica Giżycka (ul. Obwodowa) jest w większości jednojezdniowa. Jej rozbudowa będzie kontynuacją inwestycji zakończonej w 2021 roku, która obejmowała budowę ronda na skrzyżowaniu DK59 z ulicą Świderską i rozbudowę istniejącego układu drogowego do dwujezdniowego na odcinku ok. 1 km. Planowane prace obejmują kolejne 1,5 km DK59 od wyżej wymienionego ronda w kierunku Wilkas. Planowana droga klasy GP ma mieć przekrój 2×2 i nośność 11,5 tony na oś. W ramach inwestycji przewiduje się rozbudowę drogi, budowę dodatkowych jezdni, mostu i wiaduktu, przebudowę skrzyżowań oraz budowę i przebudowę chodników i ciągów pieszo-rowerowych.
Cel inwestycji
Celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz pieszych i rowerzystów. Osiągnięcie tego celu ma nastąpić poprzez dostosowanie parametrów odcinka DK59 do obecnych standardów bezpieczeństwa. Rozbudowa obwodnicy ma na celu poprawę parametrów technicznych drogi oraz zwiększenie przepustowości na skrzyżowaniach drogi krajowej z drogami lokalnymi. Inwestycja ma przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków, skrócenia czasu przejazdu oraz obniżenia poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza.
źródło: GDDKiA, fot. GDDKiA