Rozpoczynają się prace przygotowawcze do rozbudowy obwodnicy Giżycka (woj. warmińsko-mazurskie) w ciągu drogi krajowej nr 59. Dokumentacja powstanie do 2024 r., a realizację inwestycji w systemie „Projektuj i buduj” zaplanowano do 2026 r.
Program inwestycji dla rozbudowy obwodnicy Giżycka w ciągu DK59 zatwierdził we wtorek wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Jak mówił podczas konferencji prasowej w Giżycku, daje to zielone światło temu przedsięwzięciu.
„Wiem, że jest pilna potrzeba rozbudowy, podniesienia jej parametrów, co spowoduje, że będzie bardziej drożna, ale przede wszystkim bezpieczniejsza niż w tej chwili” – wskazał.
„Jestem przekonany, że rozbudowa do dwóch pasów w obie strony drogi krajowej nr 59 poprawi bezpieczeństwo w ruchu drogowym i upłynni ruch, co będzie korzyścią zarówno dla tych, którzy na co dzień z tej drogi korzystają, czyli mieszkańców Giżycka i sąsiednich gmin, ale będzie to też duża korzyść dla wszystkich turystów, którzy tu przyjeżdżają” – powiedział wiceminister.
Dodał, że takie inwestycje oznaczają nie tylko poprawę bezpieczeństwa, ale także rozwój miejscowości, w których te rozwiązania komunikacyjne są realizowane.
Istniejąca obwodnica Giżycka, czyli ul. Obwodowa, ma obecnie w większości przekrój jednojezdniowy. Jej rozbudowa będzie kontynuacją – zakończonej w 2021 r. – inwestycji obejmującej budowę ronda na skrzyżowaniu DK59 z ul. Świderską wraz z rozbudową istniejącego układu drogowego do przekroju dwujezdniowego na odcinku około 1 km.
„Planowana inwestycja obejmie kolejne 1,5 km DK59 od tego ronda w kierunku Wilkas. Będzie to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2×2 i nośności 11,5 tony na oś” – podała olsztyńska GDDKiA.
Przedsięwzięcie obejmie rozbudowę drogi do przekroju dwujezdniowego, budowę dodatkowych jezdni, obsługujących tereny przylegające do obwodnicy, budowę mostu i wiaduktu, przebudowę skrzyżowań oraz budowę i przebudowę chodników i ciągów pieszo-rowerowych.
Jak podała GDDKiA, prace przygotowawcze dla tej inwestycji przewidziane są na lata 2022-24, natomiast realizacja w systemie „Projektuj i buduj” na lata 2024-26. Szacunkowy łączny koszt to około 70 mln zł.
Głównym celem tej inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów poprzez dostosowanie parametrów odcinka drogi krajowej nr 59 w Giżycku do obecnie wymaganych standardów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ma to związek ze wzrastającym natężeniem ruchu, które (według GPR 2020) wyniosło na DK59 w Giżycku ponad 15,3 tys. pojazdów na dobę.
Rozbudowa obwodnicy poprawi parametry techniczne drogi i zwiększy przepustowość na skrzyżowaniach drogi krajowej z drogami lokalnymi. W ocenie GDDKiA, efektem rozbudowy będzie zmniejszenie liczby zdarzeń drogowych, skrócenie czasu przejazdu oraz zmniejszenie poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza.
źródło: PAP
Widzicie do czego prowadzi oszczędność? Zrobili by na początku po dwa pasy, to byłby spokój. Taki sam numer „mądre” głowy szykują w Olsztynie przy budowie północnej obwodnicy.