Powrót pociągów na zmodernizowaną linię kolejową Giżycko–Korsze był już niemal przesądzony i zaplanowany wcześniej, niż zakładano. Tuż przed wznowieniem ruchu doszło jednak do zdarzenia, które wymusiło pilną zmianę harmonogramu i uruchomienie dodatkowych prac.
Linia Giżycko–Korsze przygotowana do wznowienia ruchu trzy miesiące wcześniej
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wraz z wykonawcą inwestycji, firmą Torpol, zakończyły zasadnicze prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 38 na odcinku Giżycko–Korsze. Zgodnie z projektem infrastruktura była gotowa do wznowienia ruchu pociągów od 14 grudnia, czyli trzy miesiące przed pierwotnie planowanym terminem.
Przed uruchomieniem połączeń prowadzono jednak dodatkowe kontrole techniczne, obejmujące m.in. odcinek między Kętrzynem a Tołkinami.
Podczas inspekcji wykryto spękania gruntu na nasypie kolejowym
W trakcie inspekcji służby techniczne stwierdziły spękania gruntu na nasypie kolejowym pomiędzy Kętrzynem a Tołkinami. Odcinek został objęty stałym monitoringiem, a wykonawcy zlecili przeprowadzenie dodatkowych badań geologicznych. Na początku tygodnia doszło jednak do osunięcia skarpy na około 35-metrowym fragmencie, co spowodowało uszkodzenie toru i uniemożliwiło bezpieczne wznowienie ruchu pociągów.
Badania geologiczne wykazały niestabilność gruntu pod nasypem
Przeprowadzone badania geologiczne potwierdziły niestabilność gruntu znajdującego się pod nasypem kolejowym. To właśnie ten czynnik został wskazany jako bezpośrednia przyczyna osuwiska.
Jak podkreślają PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ekspertyzy sporządzone na etapie dokumentacji projektowej w 2019 roku wskazywały, że grunt w tym miejscu był stabilny i nie stwarzał zagrożenia dla infrastruktury kolejowej.
Trwają całodobowe prace naprawcze i wymiana tysięcy ton gruntu
Wykonawca inwestycji niezwłocznie przystąpił do naprawy uszkodzonego toru. Ze wstępnych szacunków wynika, że w celu ustabilizowania nasypu konieczna będzie wymiana około 20 tysięcy ton gruntu.
Prace przy rekonstrukcji toru prowadzone są przez całą dobę i potrwają około miesiąca. Po ich zakończeniu oraz po przeprowadzeniu odbiorów technicznych możliwe będzie wznowienie ruchu pociągów na odcinku Kętrzyn–Tołkiny. Równolegle prowadzone są badania na sąsiednich fragmentach linii, które mają potwierdzić odpowiednie właściwości gruntu lub wskazać konieczność wdrożenia kolejnych zabezpieczeń.
Zmiany w rozkładzie jazdy. PLK powołały specjalny zespół
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. powołały specjalny zespół z udziałem przedstawicieli przewoźników kolejowych oraz samorządów. Jego zadaniem jest opracowanie zmian w rozkładzie jazdy, które zminimalizują utrudnienia dla pasażerów.
Jak zapowiada zarządca infrastruktury, w najbliższych dniach mają zostać wypracowane rozwiązania najbardziej korzystne dla podróżnych korzystających z połączeń na Warmii i Mazurach.
źródło: PKP TLK
