Rusza jedna z największych inwestycji kolejowych na północnym wschodzie Polski. PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu na modernizację odcinka Białystok – Ełk, który stanie się częścią Rail Baltica.
Ile PKP PLK chce wydać, a ile zażądali wykonawcy
Spółka PKP PLK na modernizację podstawowego zakresu prac przeznaczyła 3 776 719 276,96 zł brutto. Chodzi o przebudowę i budowę linii kolejowej nr 38 jako dwutorowej na odcinkach Białystok – Knyszyn i Osowiec – Ełk.
Oferty na sam zakres podstawowy przedstawiają się następująco:
- Torpol + Mirbud – 2,646 mld zł
- Budimex + Porr – 2,901 mld zł
- Track Tec + Unibep i inni – 3,058 mld zł
- Intercor + Trakcja – 3,322 mld zł
- Strabag + ZUE – 3,894 mld zł
Oznacza to, że cztery z pięciu konsorcjów zmieściły się w budżecie PKP PLK. Dodatkowo każda z firm zaproponowała wyceny opcji rozszerzających zadanie – od modernizacji środkowego odcinka Knyszyn – Osowiec po budowę obiektów inżynieryjnych w Białymstoku, Grajewie i Osowcu. W pełnym wariancie kwoty sięgają nawet 6,6 mld zł.
Szybciej, wygodniej, ale najpierw utrudnienia
Modernizacja bardzo zmieni podróże pasażerów. Na trasie powstanie drugi tor. Pociągi pojadą szybciej – z prędkością do 200 km/h. Dzięki temu przejazd z Białegostoku do Ełku zajmie 55 minut. To o około pół godziny krócej niż teraz.
Jednak zanim to nastąpi, podróżni muszą liczyć się z utrudnieniami. PKP PLK zapowiada, że podczas prac konieczne będą całodobowe zamknięcia linii, co wymusi wprowadzenie autobusowej komunikacji zastępczej. Zmiany dotkną zarówno pociągi regionalne Polregio, jak i wybrane kursy PKP Intercity.
Kiedy ruszy przebudowa i co obejmie
Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na początek 2026 roku, a roboty mają ruszyć w drugim kwartale przyszłego roku. Na realizację przewidziano 38 miesięcy, więc zakończenie i odbiory inwestycji powinny nastąpić w pierwszej połowie 2029 roku.
Zakres prac obejmuje przebudowę około 100 km linii, modernizację ośmiu stacji i dziesięciu przystanków oraz budowę nowych przejść pod torami i wiaduktów. To bardzo ważny etap dla Podlasia i Mazur. Dzięki modernizacji region zostanie podłączony do międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica.
źródło: kolejowyportal.pl

